فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز ، نایت اسکین


گوناگون90 - شوتبال!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوتبال!

طی احکامی جداگانه از سوی رئیس فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته انضباطی، اعضای کمیته های بانوان، فوتبال ساحلی و داوران منصوب شدند.

به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، طی احکامی جداگانه از سوی علی کفاشیان‌، رئیس فدراسیون فوتبال، اسماعیل حسن زاده به عنوان رئیس کمیته انضباطی، فریدون اصفهانیان، سیدرضا غیاثی و اسماعیل صفیری به عنوان اعضای کمیته داوران، الهه شجاعی و پروانه نظر علی به عنوان اعضای کمیته بانوان، خسرو ابراهیمی، محمد دوانی و پریا شهریاری به عنوان اعضای کمیته فوتبال ساحلی منصوب شدند.


[ شنبه 90/5/29 ] [ 3:5 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

فیفا با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال از محرومیت دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در مقابل اندونزی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل خبر داد.

به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، طبق اعلام کمیته انضباطی فیفا و بنا بر گزارشات داور دیدار ایران – مالدیو در تاریخ 6 مرداد 90، هادی عقیلی، کریم انصاری فرد، پژمان نوری و مازیار زارع دراین بازی کارت زرد دریافت کرده اند و کریم انصاری فرد و مازیار زارع به علت دریافت دو کارت زرد در دو بازی مختلف، در دیدار مقابل اندونزی که در تاریخ 11 شهریور 90 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود محروم خواهند بود.


[ شنبه 90/5/29 ] [ 3:2 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Jose Mourinho of Real Madrid shows his frustrations

سرمربی تیم فوتبال رئال مادرید از رفتار زشت و غیراخلاقی خود برابر دستیار گواردیولا پیشمان شده است.

روزنامه‌ی مارکا که یکی از نشریه‌های طرفدار باشگاه رئال مادرید به شمار می رود، پس از حرکت غیرورزشی سرمربی تیم رئال مادرید در پایان دیدار مقابل بارسلونا در سوپرجام اسپانیا به تقبیح این حرکت مربی پرتغالی پرداخت و روز شنبه هم در گزارشی بدون این که منبع خاصی را ذکر کند، مدعی شد که مورینیو از حرکتش پشیمان و متاسف شده است، اما این موضوع را تنها با عده‌ای از نزدیکانش در میان گذاشته است.

روزنامه‌ی مارکا مدعی شده مورینیو پس از این که خشمش از شکست مقابل بارسلونا فرونشسته، متوجه حرکت زشتش شده و به نزدیکان، خانواده و دوستانش گفته که حرکت توجیه پذیری انجام نداده و از کارش پشیمان است.

وی همچنین به دوستانش گفته که دلیلی نداشته که هر اتفاقی که در بازی رخ داده او را مجاب کند که به سمت یک نفر حمله کند. مورینیو به نزدیکانش گفته از این که نتوانسته بر اعصابش مسلط باشد ناراحت است.

مورینیو همچنین از رفتارش در نشست خبری و وانمود به این که اسم دستیار گواردیولا را نمی داند ابراز تاسف کرده است.

سرمربی پرتغالی تیم رئال مادرید پس از این که تیمش نتوانست بارسلونا را در سوپرجام اسپانیا از پیش رو بردارد، در جنجال ایجاد شده پس از پایان بازی انگشتی را در چشم تیتو ویلانوا، دستیار گواردیولا فرو کرد و البته در نشست خبری پس از بازی با بی اعتنایی نسبت به این موضو گفته بود "پیتو" ویلانوا رانمی شناسد. پیتو در زبان اسپانیولی به معنای بوق است!


[ شنبه 90/5/29 ] [ 2:53 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Ronaldinho of Brazil runs with the ball during a training session.

سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل برای بازی دوستانه مقابل غنا، رونالدینیو را به تیم ملی این کشور دعوت کرد.

مانو منزس سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل برای دیدار دوستانه مقابل غنا که قرار است در سپتامبر آینده برگزار شود، 24 نفر را به تیم ملی این کشور دعوت کرد که از نکات جالب این لیست بازگشت رونالدینیو ستاره پیشین بارسلونا است.

رونالدینیوی 31 ساله فصل بسیار خوبی را با فلامینگو آغاز کرده و در 16 بازی که تاکنون برای این تیم انجام داده 9 گل را به ثمر رسانده است.

منزس در نظر دارد که با دعوت از رونالدینیو، تیم ملی برزیل را که در رقابت‌های کوپا آمریکا نمایش ضعیفی داشت به روزهای اوج خود برگرداند.

رونالدینیو آخرین بار در نوامبر سال گذشته پیراهن تیم ملی برزیل را در دیدار مقابل آرژانتین که با شکست برزیل همراه شد، بر تن کرد.

منزس پس از دعوت از رونالدینیو گفت: بعد از بازگشت رونالدینیو به برزیل نمایش او بهتر شده است و الان در بهترین شرایطش به سر می‌برد. او از بهترین بازیکنان برزیل در فصل کنونی بوده است. او کاپیتان تیم خواهد شد و به احتمال زیاد به یکی از عناصر اصلی تیم تبدیل خواهد شد.

در لیست 24 نفره منزس همچنین نام مارسلیو هافبک چپ رئال مادرید که سال گذشته به علت تظاهر به مصدومیت از سوی منزس کنار گذاشته شده بود، به چشم می‌خورد.


[ شنبه 90/5/29 ] [ 2:45 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Luis Suarez of Liverpool misses a penalty kick against Sunderland

لیگ برتر انگلیس علاوه بر حضور بازیکنان طراز اول، مقصد توریست‌های زیادی از سراسر جهان است.

لیگ برتر انگلیس هر ساله ستاره‌های زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند، هم چنان که شاهد حضور تماشاگران زیادی از اقصی نقاط جهان است.

بنا به آماری که سازمان جهانگردی انگلیس منتشر کرد، سالانه 750 هزار توریست برای مشاهده دیدارهای لیگ برتر انگلیس وارد این کشور می‌شوند و بازی‌های تیم‌های محبوبشان را از نزدیک نگاه می‌کنند. ورود این تعداد جهانگرد سالانه 979.6 میلیون دلار وارد چرخه اقتصاد متزلزل انگلیس در این شرایط بحرانی می‌کند.

رقابت‌های لیگ برتر انگلیس در نزد کشورهای اسکاندیناوی به ویژه‌ نروژ از محبوبیت بالایی برخوردار است، چنان که از هر 13 توریستی که از این بازی‌ها دیدار می‌کند، یک نفر نروژی است. در رده دوم این آمار اماراتی‌ها قرار دارند که علت آن به حضور شیخ منصور بن زاید آل نهیان رییس باشگاه منچسترسیتی بر می‌گردد.

حدود 40 درصد از کسانی که از این بازی‌ها دیدن می‌کنند بر این باورند که ورزش به ویژه‌ فوتبال علت اصلی سفر آن‌ها به انگلیس است، البته از میان آن‌ها افرادی هم وجود دارند که برای دیدار با خویشاوندان و دوستانشان به انگلیس می‌روند که بیشتر این افراد از کشورهای ژاپن، چین و استرالیا هستند.

بیشترین زمان حضور توریست‌ها بین ژانویه و مارچ است و ورزشگاه‌های اولدترافورد، آنفلید و امارات بیشترین میزان جذب تماشاگران را دارند.


[ شنبه 90/5/29 ] [ 2:42 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Valencia

باشگاه چلسی با ارائه‌ی پیشنهاد 27 میلیون پوندی خواهان جذب خوان ماتا از والنسیا شد.

هافبک ملی پوش تیم والنسیا که پیش از این مورد توجه باشگاه آرسنال هم قرار گرفته بود، پس از مخالفت باشگاه، اکنون مورد توجه دیگر باشگاه لندنی قرار گرفته و رومن آبرامویچ قصد دارد با پرداخت 27 میلیون پوند برای این بازیکن او را به لیگ برتر انگلیس بیاورد.

گفته می شود آندره ویاس بواس، سرمربی تازه وارد آبی های لندن علاقه‌ی زیادی به جذب این بازیکن دارد تا بتواند خط هافبک تیمش را تقویت کرده و مهاجمانی مانند دروگبا و تورس بهتر از سوی خط هافبک این تیم تغذیه شوند.

ساکرنت در گزارشی به نقل از روزنامه‌های اسپانیا نوشت:‌ مذاکرات بین باشگاه‌های چلسی و والنسیا با جدیت بیشتری دنبال می شود و سران باشگاه لندنی اعلام کرده‌اند که حاضرند برای خرید خوان ماتا مبلغی بین 25 تا 30 میلیون پوند پرداخت کنند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف هم با ارائه جزئیاتی بیشتر از پیشنهاد باشگاه چلسی نوشت: پیشنهاد ارائه شده توسط باشگاه چلسی برای متقاعد کردن باشگاه والنسیا کافی است و این مبلغ می تواند ماتا را آبی‌پوش کند. در حالی که پیش از این پیشنهاد 22 میلیون پوندی آرسنالی‌ها برای خرید این بازیکن ره به جایی نبرد، سران باشگاه چلسی مبلغ 27 میلیون پوند را در نظر گرفته‌اند که البته 2 میلیون پوند دیگر می تواند به آن افزوده شود.

سرمربی تیم فوتبال چلسی هم پیش از این بدون اینکه به طور خاص درباره‌ی بازیکنی اظهارنظر کند در پاسخ به این سوال که از بین بازیکنانی مانند ماتا، رائول میرلس، ژوائو موتینیو و آلوارو پریرا کدام را جذب خواهید کرد، گفته بود: تمام گزینه‌ها را زیر نظر داریم!

به نظر می رسد باشگاه چلسی که پیش از این لوکاکوی بلژیکی با 18 سال سن را خریداری کرده قصد جوان گرایی دارد تا با حضور این بازیکنان کم سن و سال میانگین سنی این تیم که با حضور بازیکنان مسنی مانند لمپارد، دروگبا و جان تری بالا رفته، تا حدی کاهش پیدا کند.


[ شنبه 90/5/29 ] [ 2:28 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Iran

کاپیتان سابق تیم ملی با انتقاد از وضعیت حاکم بر فوتبال ایران می‌گوید تا تعارفات را کنار نگذاریم، شرایط همین طور باقی خواهد ماند.

مهدی مهدوی کیا با اشاره به مسایلی که این روزها در فوتبال ایران می‌گذرد و ترویج بد اخلاقی‌ها گفت: متاسفانه شرایطی که به جود آمده، باعث شده که در اینجا بر خلاف تمام دنیا کسی از فوتبال لذت نبرد. نه بازیکن می‌تواند از فوتبال لذت ببرد نه هواداری که از خانه یا ورزشگاه بازی را تماشا می‌کند که این مساله از چند جنبه قابل بررسی است.

* فوتبال در اروپا مراسمی در حد عروسی

وی در بیان این دلایل گفت: ورزشگاه‌های ما متاسفانه استاندارد نیستند و هواداران برای تماشای یک بازی باید ساعت‌ها قبل از شروع بازی به استادیوم بروند و حتی برای دیدارهایی مانند داربی تماشاگران مجبورند از شب قبل در خیابان‌های اطراف ورزشگاه حضور داشته باشند. اگر این شرایط را با ورزشگاه لیگ‌های اروپایی مقایسه کنید و این را در نظر بگیرید که هواداران از ماه‌ها قبل بلیتشان را تهیه کرده‌اند و تنها 10 دقیقه قبل از شروع بازی روی صندلی‌شان می‌نشینند، متوجه وضعیت بد ورزشگاه‌های ایران شوید. البته با ورود تماشاگران به استادیوم‌های ایران مشکلات تمام نمی‌شود. کمترین امکانات در اختیار هواداران قرار نمی‌گیرد و آن‌ها برای استفاده از آب آشامیدنی هم مشکل دارند.

مهدوی کیا افزود: بازی هم که تمام می‌شود به زور تماشاگران را از ورزشگاه‌ها خارج می‌کنیم. از آلمان مثال بزنم برایتان جالب خواهد بود. کسانی که بلیت VIP دارند از ساعت 12 ظهر به همراه خانواده‌هایشان به ورزشگاه می‌آیند و در محیطی آرام ناهار می خورند و در کنارش درباره فوتبال و مسایل دیگر صحبت می‌کنند. پس از تماشای بازی هم تا ساعت 11 و 12 شب در استادیوم می‌مانند. در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی فوتبال مثل مراسم عروسی است و همه از آن لذت می‌برند اما همان طور که گفتم در ایران شرایط کاملا متفاوت است.

* فرهنگ پذیرش باخت را نداریم

وی یکی دیگر از مشکلات فوتبال ایران را جا نیفتادن فرهنگ پذیرش باخت عنوان کرد و گفت: تا این فرهنگ در فوتبال ایران جا نیفتد که بازی برد، باخت و مساوی دارد این مشکل پا برجا خواهد بود. اگر قرار به بردن در همه بازی‌ها بود، دیگر فلسفه فوتبال بی‌معنا می‌شد. هوادار در فوتبال ایران باید این را بپذیرد که ممکن است تیمش با وجود بازی خوب ببازد. حتی بعضی وقت‌ها هم یک تیم نمی‌تواند خوب بازی کند و به همین خاطر می‌بازد. اگر این باور به وجود بیاید و فرهنگ ایجاد شود، هواداران از فوتبال لذت می‌برند.

بازیکن سابق تیم هامبورگ درباره جدال لفظی مدیران با مربیان، بازیکنان با مربیان و ... در پاسخ به این سوال که آیا این درگیری‌های لفظی هواداران را از فوتبال دلزده نمی‌کند؟ گفت: در همه جای دنیا چنین بحث‌هایی وجود دارد، اما در ایران حاشیه‌ها خیلی پررنگ‌تر هستند. ما در کشورمان 20 روزنامه ورزشی داریم. آلمان که بودم وقتی به هم آنها می گفتم که در ایران 20 روزنامه ورزشی منتشر می‌شود، تعجب می‌کردند و می‌گفتند در این روزنامه‌ها چه می‌نویسند. در آلمان با این همه موفقیت در رشته‌های مختلف و همچنین برگزاری یکی از مهم‌ترین لیگ‌های دنیا تنها دو هفته نامه اشپورت بیلد و کیکر منتشر می‌شود و باز هم این دو هفته نامه برای انتشار، موضوع و سوژه کم می آورند. در ایران 20 روزنامه منتشر می‌شود و 90 تا 95 درصد مطالب این روزنامه‌ها مختص به فوتبال است. من باید بگویم دلیل بخشی از این حاشیه‌ها در فوتبال برخی روزنامه‌ها هستند که برای رقابت‌ و فروش بیشتر مجبورند به این حاشیه‌ها بپردازند.

* رسانه‌ها بازیکنان یاغی را تحویل نگیرند

مهدوی کیا در پاسخ به این سوال که شما می‌گویید این بحث‌ها در فوتبال دنیا مطرح است، اما در اوج نیمکت‌نشینی‌تان در هامبورگ یک بار هم علیه سرمربی وقت این تیم مصاحبه نکردید، اما در اینجا یک بازیکن پس از دو هفته نیمکت نشینی مصاحبه می‌کند و اعتراضش را در رسانه‌ها پخش می‌کند،گفت: یقین بدانید که با این فرهنگ نه آن فوتبالیست به جایی می‌رسد و نه این فوتبال. در اروپا شما اگر درباره مربی‌تان مصاحبه کنید، شوخی با شما ندارند و با جریمه نفس‌تان را می‌بندند. اگر یک فوتبالیست یاد گرفت در زمین فوتبال خودش را به مربی تحمیل کند، آن وقت شرایط طبیعی و منطقی پیش می‌رود. در این بین من روزنامه‌ها را کمی مقصر می‌دانم. آن‌ها تا می‌بینند بازیکنی نیمکت نشین شد به سراغش می‌روند و از او مصاحبه می‌گیرند و این طور جنجال‌ درست می‌شود. این باعث شده که فوتبالیست‌ها هم عادت کنند تا نیمکت نشین شدند، بروند و مصاحبه کنند، در حالی که اگر روزنامه‌ها آن بازیکن را تحویل نگیرند، این فرهنگ غلط هم رفته رفته از بین می‌رود.

کاپیتان سابق تیم ملی در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها می‌گویند این رفتار غلطی که در فوتبال باب شده انعکاسی از وضعیت مردم در جامعه است، گفت: اولا باید بدانیم هیچ کس با داد و بیداد به حقش نمی‌رسد. من هفته قبل که در شیراز بودم در برنامه‌ای تلویزیونی گفتم که ما برای ورود به یک اتاق 10 بار به هم تعارف می‌کنیم، اما وقتی می‌خواهیم از کوچه فرعی وارد خیابان اصلی شویم، بدون رعایت حق تقدم این کار را انجام می‌دهیم و مراعات هیچ کس را نمی‌کنیم که نمونه آخر این فرهنگ غلط باعث شد داستان مرحوم «داداشی» به وجود بیاید. در فوتبال هم قبل از این که وارد زمین شویم برای حریف دسته گل می‌بریم، اما وقتی بازی تمام شد با بدترین الفاظ درباره حریف صحبت می‌کنیم. این در شرایطی است که در دنیا بر عکس این اتفاق رخ می‌دهد. در آنجا قبل از بازی همه برای هم کری می‌خوانند، اما به محض این که سوت پایان زده می‌شود مربیان دو تیم به طرف هم می‌روند. متاسفانه در ایران همه چیز بر خلاف دنیا است.

* فوتبال ایران نیازمند فرهنگ‌سازی

مهدوی کیا درباره ادبیات حاکم بر فوتبال ایران گفت: باید فرهنگ‌سازی کنیم. باید تعارفات را کنار بگذاریم. رسانه‌ها هم نباید از این رفتارها حمایت کنند. وقتی یک نفر می‌بیند حرف‌ها و ادبیات تندش چطور با استقبال روزنامه‌ها و رسانه‌ها روبه رو می‌شود، فکر می‌کند دارد کار درست را انجام می‌دهد و باز هم همان حرف‌ها و حتی بدتر از آن را هم تکرار می‌کند. این در حالی است که اگر بداند رسانه‌ها این حرف‌ها را تحویل نمی‌گیرند، مطمئنا آن حرف‌ها را تکرار نمی‌کند.

بازیکن تیم داماش گیلان در بخش دیگری  درباره وضعیت این تیم در لیگ یازدهم گفت: شرایط تیم ما خوب است. فکر می‌کنم تیم ما پتانسیل زیادی دارد. همه این پتانسیل را در ورزشگاه آزادی و در بازی با استقلال دیدند و فکر می‌کنم هفته به هفته شرایط بهتری پیدا کنیم. برد خارج از خانه در شیراز شرایط روحی خوبی را برای ما به وجود آورده و می‌خواهیم با این شرایط روانی نمایش خوبی را برابر استقلال ارائه کنیم.

وی درباره عملکرد مهدی دینورزاده هم گفت: این تجربه اول دینورزاده در لیگ برتر است، اما او در دسته یک مربی موفقی بوده و با گذشت زمان حتی در لیگ برتر هم به موفقیت می‌رسد.

مهدوی کیا درباره اعتراض برخی بازیکنان داماش پس از تعویض‌شان در دو هفته اخیر گفت: باید بدانیم که مربی تصمیم گیرنده است. این که چه کسی تعویض شود و چه کسی به زمین برود در حیطه اختیارات یک مربی است و یک بازیکن نباید مقابل چنین تصمیماتی اعتراض کند و همه بازیکنان باید به این تصمیمات احترام بگذارند.


[ چهارشنبه 90/5/26 ] [ 2:9 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]

Barcelona

هافبک تازه وارد تیم بارسلونا پس از انجام مراسم معارفه در ورزشگاه نوکمپ در اولین جلسه تمرین شرکت کرد تا شاید بتواند با به رخ کشیدن آمادگی‌اش نظر گواردیولا را برای قرار گرفتن در ترکیب تیم در دیدار برگشت سوپرجام اسپانیا جلب کند.

سسک فابرگاس عصر دوشنبه پس از پشت سر گذاشتن آزمون پزشکی، با قراردادی 5 ساله به بارسلونا بازگشت و اندکی بعد در اولین جلسه تمرین آبی - اناری‌ها شرکت کرد.

فابرگاس در ابتدای تمرین با پویول، کاپیتان مصدوم بارسلونا دقایقی به گفت و گو نشست و البته چند دقیقه‌ای هم با آندرس اینیستا، ویکتور والدس و داوید ویا که تا پیش از دیروز تنها همبازی سسک در تیم ملی اسپانیا بودند صحبت کرد.

تمرین تیم بارسلونا با لباس زرد برگزار شد و فابرگاس اولین حضور کنار سایر بازیکنان را تجربه کرد.

تیم فوتبال بارسلونا بامداد پنج شنبه [به وقت تهران] در دیدار برگشت سوپرجام اسپانیا به مصاف رئال مادرید خواهد رفت. دو تیم در دیدار رفت در مادرید به تساوی 2 بر 2 رسیده بودند.

ساندرو راسل رئیس باشگاه بارسلونا پیش از ان عنوان کرده بود که فابرگاس در صورت جلب نظر گواردیولا می تواند در نوکمپ به میدان برود.


[ چهارشنبه 90/5/26 ] [ 2:4 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]

باشگاه رئال مادرید برای رهایی از بدشانسی و نحسی، رنگ پیراهن دوم خود را از سیاه به قرمز تغییر داد.

باشگاه رئال مادرید اسپانیا اعلام کرد که به خاطر رهایی از بدشانسی و نحسی که در چند فصل اخیر در لیگا و لیگ قهرمانان اروپا گریبانگیر آن‌ها شده است، رنگ پیراهن دوم خود را از سیاه به قرمز تغییر داده است.

رئال مادرید اسپانیا از سال 2002 تاکنون موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نشده است، همچنین از سال 2008 نیز تاکنون طعم قهرمانی در لالیگا را نچشیده است، از آنجا است که با این تغییر به نوعی می‌خواهد به این بدشانسی و نحسی خود پایان دهد و فصل آینده شاهد پایان ناکامی‌های خود باشد.

به نوشته روزنامه «آس» اسپانیا، شرکتی که وظیفه تولید پیراهن‌های رئال مادرید را بر عهده دارد، قصد ندارد از رنگ‌های آبی و سیاه و لاجوردی در پیراهن این تیم استفاده کند، چرا که معتقد است رنگ قرمز بیشتر با رئال مادرید که به «بلانکو» یعنی سفید پوشان و کهکشانی‌ها مشهور است، تناسب دارد.

این روزنامه اسپانیایی خاطرنشان کرد که پیراهن دوم رئال مادرید شباهت زیادی به پیراهن اصلی لیورپول انگلیس دارد چنان که خط‌های روی آستین و پشت آن سفید خواهد بود و همچون گذشته قهوه‌ای نخواهد بود.


[ شنبه 90/5/22 ] [ 2:22 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]

Cristiano Ronaldo (R) of Real Madrid controls the ball besides Carles Puyol of Barcelona

وقتی هفته ها پیش از بازی مشاجره قلمی روزنامه های ورزشی اسپانیا همانند "مارکا"، "AS"، "اسپورت" و "ال موندو دپورتیوو" در می گیرد، زمانی که تنها جمله ای کوتاه و حاشیه ای از رونالدینیو یا رائول، عنوان نخست می شود، وقتی سران باشگاه ها با صدای رسا از برد تیم هایشان خبرمی دهند، دوباره زمان داربی در اسپانیا فرا رسیده است. بارسلونا و رئال مادرید 621 کیلومتر از یکدیگر دور هستند ولی، نبردشان همانند شهرآوردهای هر کجای دنیاست. آنها همسایه هم نیستند ولی بیش از هر تیم همشهری دیگر با یکدیگر دشمنی دارند.

در اسپانیا نبرد میان رئال مادرید و بارسلونا را "ال کلاسیکو" می خوانند. اما به راستی در پس این رقابت چه چیزی نهفته است؟

بزرگ ترین رقابت – بخوانید دشمنی – میان باشگاه ها در اروپا تنها با دشمنی تیم های همشهری سلتیک و گلاسکورنجرز قابل مقایسه است. کشمکش میان قدرت مرکزی در مادرید با کاتالونیایی ها هنوز هم به ورزشگاه ها کشیده می شود؛ درست همانند گذشته های دور و نزدیک. هر کس می خواهد از دشمنی عمیق میان بهترین تیم های لیگا سر در بیاورد، در تاریخ باشگاه بارسلونا به رخدادهای ناخوشایند فراوانی بر می خورد:

در سال 1925 Les Corts – زمین پیشین بازی های بارسا – به فرمان ژنرال "میگل پریمو ده ریورا" – دیکتاتور وقت اسپانیا - برای شش ماه بسته شد. برای چه؟ تنها از آن رو که تماشاگران پیش از بازی دوستانه میان اسپانیا و انگلیس، درست زمانی که سرود ملی اسپانیایی ها نواخته می شد، سوت بلندی را سر دادند تا به این ترتیب خودمختاری کاتالونیا را اعلام کنند. بارسلونا نیز در پی همین رخداد تبعید شد. از این گذشته هانس گامپر، پایه گذار سوییسی تبار و رییس باشگاه بارسلونا از سوی حاکمان نظامی وقت در مادرید از سمتش برکنار و از قرار معلوم برای همیشه وادار شد تا در خارج از اسپانیا زندگی کند. جوزپ سانیول خاریگا، جانشین گامپر نیز در جریان آغاز جنگ های داخلی اسپانیا از سال 1936 به دست سربازان فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور آتی اسپانیا کشته شد.

در دوران زمامداری فرانکو نیز فوتبال به رقابت غمبار میان قدرت های سیاسی تبدیل شد. در همین دوران بود که پیروزی دور از انتظار 11 بر یک در نوامبر 1943 به سود رئال مادرید رقم خورد که پیامد شرایطی شرم آور و رسوایی آمیز بود: مهمانان پیش از آغاز بازی با تهدیدهای خوفناکی رو به رو شدند و در تمام طول مسابقه با هراس از دستگیری به سر و با همین روحیه بازی را به پایان بردند. فرانکو هوادار بی قید و شرط رئال مادرید شمرده می شد و باشگاه را به آلت دست سیاست هایش تبدیل کرده بود. در واقع رئال دیگر نه تیمی ورزشی که سفیر سیاست های فرانکو بود.

اگر چه رئال امروزه دیگر "equipo del régime"، تیم حکومتی که بازیکنانش به عنوان پرچمدار دیکتاتوری بودند، شناخته نمی شود ولی بسیاری از بارسلونایی ها با گذشت بیش از سه دهه از فروپاشی دیکتاتوری در سال 1975رقیب را دست کم نماد تمرکزگرایی اسپانیایی می دانند. تمرکزگرایی که با خودانگاره کاتالانی ها از خودمختاری و استقلال مغایرت دارد و شالوده اش بارسلونا را "ارتش غیرمسلح نمادین کاتالونیا" می داند. این دست کم برداشت مانوئل واسکز مونتلبان، نویسنده کاتالانی از بارسلوناست. به نوشته او هر برد برابر حریف "نشانه ای سیاسی" منظور می شود. شاید از همین رو بود که سانتیاگو برنابئو، رییس پیشین رئال مادرید رابطه خوبی با حکومت داشت.

Real Madrid players (L-R) Jose Maria Callejon, Pepe, Cristiano Ronaldo, Marcelo and Karim Benzema ce

17 فوریه 1974 در ناخودآگاه کاتالونیا نماد پایان دوران فرانکو به شمار می آید. برتری 5 بر صفر بارسلونا در سانتیاگو برنابئو از سوی مادریدی ها خفتی ورزشی تلقی شد. دیکتاتور نزدیک به دو سال پس از آن شکست در روز 20 نوامبر 1975 جان داد. بارسا همزمان با گذار به دموکراسی توانست نام اصلی را باز یابد. آبی – اناری ها پیش از این با عنوان اسپانیایی Club de futbol و نه به نام اصلی و انگلیسی Football club Barcelona خوانده می شدند.

شاید درست از همین رو پیوستن لوئیش فیگو به رئال مادرید سراسر نابخشودنی بود. بازیکن پرتغالی که روزگاری محبوب کاتالانی ها بود و می گفت، هیچ گاه پیراهن رئال مادرید را به تن نخواهد کرد. ولی همین بازیکن در سال 2000 و در آغاز هزاره سوم میلادی زیر حرفش زد، در ازای بیش از 30 میلیون یورو روانه پایتخت اسپانیا شد و پیراهن رئال مادرید را به تن کرد. از وی در بازگشت به نوکمپ با پرتاب اشیایی از جمله "کله خوک" استقبال شد و در جریان بازی زمانی که قصد داشت ضربه کرنری را به دروازه بارسا بفرستد، باید چند دقیقه منتظر می ماند تا خشم هواداران بارسا اندکی فروکش کند. در روزهای بعد مسابقه که با تساوی بدون گل دو تیم به پایان رسید و گل سالمی هم در طول بازی مردود اعلام شد، تئوری توطئه همیشگی باز هم بر سر زبان ها افتاد. فرضیه ای که ریشه در دوران استبداد دارد.

در مقابل مادریدی ها، کاتالانی هایِ به باور آنها تجزیه طلبِ غیرمسلح و متکبر را به دیده تردید می نگرند و این گونه استدلال می کنند که تمام اسپانیا از جمله مادرید در دوران دیکتاتوری در امان نبود و از رنج و دردهایش بی نصیب و بهره. به دلیل ظلم و ستم گسترده و سراسری کاتالانی ها از امتیاز ویژه ای برخوردار نیستند و بازیکنان رئال مادرید از آن رو قهرمانی هایشان را با پرچم اسپانیا جشن می گیرند که نمادی است در برابر ادعاهای استقلال طلبانه.


امروز فصل جدید فوتبال باشگاهی در اسپانیا تقریبا از همان جایی شروع می شود که به پایان رسیده بود؛ با غوغای ستارگان کهکشانی ها و آبی – اناری ها. رئال مادرید و بارسلونا درست سه ماه پس از سریال چهار قسمتی ال کلاسیکو به هم می رسند. این بار نوبت به سوپرجام اسپانیاست و در کمتر از سه روز سرنوشت قهرمانش رقم خواهد خورد. بازی رفت یکشنبه شب در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار خواهد شد و بازی برگشت چهارشنبه شب در نوکمپ و به میزبانی بارسا. کریستیانو رونالدو، گرانبهاترین بازیکن فوتبال جهان پیش از برگزاری بازی رفت می گوید: "آنچه می خواهم، قهرمانی است. ما برایش کار می کنیم." او و همبازیانش خود را برای نخستین جام فصل پیش رو آماده می کنند.
بارسا فصل پیش به لطف لیونل مسی، مرد سال فوتبال جهان بالاتر از رقیب ایستاد: کاتالان ها قهرمان لیگا شدند، رئال مادرید را در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا کنار زدند و در بازی نهایی برابر منچستریونایتد توانستند، عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. قوهای سپید هم تنها به قهرمانی در جام حذفی بسنده کردند.

 

 با این همه مادریدی ها در دوران آماده سازی پیش فصل بهتر ظاهر شدند و تمام 7 بازی دوستانه و تدارکاتی خود را در سرتاسر دنیا با برد پشت سر گذاشتند. 27 گل زده در برابر دریافت تنها 5 گل خورده آمار خوبی به نظر می رسد. این بهترین عملکرد رئال در 24 سال اخیر بوده است. در مقابل بارسلونا در 6 بازی خود تنها به 2 پیروزی دست یافت. این آمار و هم چنین تاریخچه سوپر جام باعث می شود تا رئال به نظر مدعی قهرمانی سوپر جام باشد.
رئال فصل تازه را تقریبا با ترکیبی دست نخورده از فصل پیش آغاز می کند. مسوت اوزیل و سامی خدیرا، ژرمن های تاثیرگذار قوهای سپید بار دیگر در ترکیب اصلی خواهند ایستاد. بازی برای نوری شاهین و همیت آلتین توپ تازه وارد بسیار زود خواهد بود. این دو که از بوروسیا دورتموند و بایرن مونیخ به رئال پیوسته اند، با آسیب دیدگی رو به رو هستند. فلورنتینو پرس، رییس باشگاه رئال مادرید در تابستان جاری باز هم در بازار جا به جایی بازیکنان حضور پر رنگی داشت. او تنها 55 میلیون یوروی ناقابل را برای بردن تازه واردها به برنابئو هزینه کرد! در این میان 30 میلیون یورو برای خرید فابیو کوئنترائو پرداخت شد.
حتی بدون خریدی جنجالی نیز کهکشانی ها دستخوش دگرگونی هایی شدند. پس از برکناری خورخه والدانو از مدیر کلی باشگاه اکنون حرف نخست را در باشگاه "آقای خاص" می زند. او دیگر نمی خواهد هیچ گونه اطلاعاتی از تیمش به بیرون درز کند. بازیکنان تنها با موافقت او می توانند با رسانه ها گفت و گو داشته باشند و حتی پزشکان و آشپزها نیز از رسانه ها پرهیز می کنند تا مبادا با خشم مورینیو رو به رو شوند.
بارسا، آلکسیس سانچس شیلیایی را با 26 میلیون یورو از اودینزه خریداری کرد و بیش از هر زمان دیگری امیدوار است، سسک فابرگاس، پسر گمشده اش را به نوکمپ بازگرداند. گفته می شود، برنامه معارفه رسمی او به روز دوشنبه موکول شده تا در آماده سازی بازیکنان بارسا خللی وارد نشود.

Lionel Messi of FC Barcelona (R) fights for the ball against Arbeloa of Real Madrid

 

کاتالانی ها با 9 قهرمانی شان در سوپر جام اسپانیا بالاتر از رئال مادرید با 8 عنوانش ایستاده و پرافتخارترین تیم شمرده می شوند. هر چند آنها در سوپر جام اسپانیا تا به امروز هرگز برابر مادریدی ها موفق نبوده اند.

 

 هر چهار رویارویی دو تیم در سوپر جام اسپانیا از آن تیم مادریدی شده است. (1988،1990،1993،1997) به گفته ویکتور والدس، سنگربان بارسلونا این روند در سال جاری باید دگرگون شود: "سوپر جام برای ما اهمیتی حیاتی دارد. این نخستین عنوان است و می خواهیم به دستش بیاوریم."
حتی اگر ویسنته دل بوسکه، سرمربی سال های پیش رئال مادرید و کنونی تیم ملی اسپانیا نیز عنوان کند که بعد از دوئل های جنجالی و پشت سر هم ماه های آوریل و مه "هیجان تازه ای میان بازیکنان انتظار نمی رود"، نیز باید چشم به راه هیجان این بازی بود. دیداری که تهدید اعتصاب بازیکنان فوتبال اسپانیا روی آن سایه سنگینی انداخته است. فراخوانی که از سوی اتحادیه بازیکنان شاغل در لیگ های حرفه ای فوتبال اسپانیا صورت گرفته و در صورت عملی شدن هفته های نخست و دوم لیگ های برتر و دسته اول را به تعطیلی خواهد کشاند. بر اساس برنامه اعلام شده بارسلونا، قهرمان دو فصل اخیر لیگا 21 اوت مهمان مالاگا خواهد بود و رئال مادرید پذیرای بیلبائو.
آبی - اناری های مهمان با آسیب دیدگی کارلس پویول و ابراهیم آفلای رو به رو هستند. لیونل مسی و سانچس تازه وارد هم از سه شنبه به تمرین های باشگاه پیوسته اند و دنی آلوس برزیلی نیز پس از کوپا آمریکا برای مدتی طولانی در مرخصی به سر می برد. رئال به جز شاهین و آلتین توپ تمام بازیکنان خود را آماده می بیند. خود مورینیو هم به خوبی می داند که تیمش در سال دوم بهتر شده است.
نگاهی به گذشته دو تیم در سوپر جام اسپانیا:
بارسلونا: 9 قهرمانی
1983، 1991، 1992، 1994، 1996، 2005، 2006، 2009، 2010
رئال مادرید: 8 قهرمانی
1988، 1989، 1990، 1993، 1997، 2001، 2003، 2008
تاریخچه ال کلاسیکو در سوپرجام اسپانیا
1988
رئال مادرید 2 – بارسلونا صفر
رئال مادرید یک – بارسلونا 2
1990
رئال مادرید 4 – بارسلونا یک
رئال مادرید یک – بارسلونا صفر
1993
رئال مادرید 3 – بارسلونا یک
رئال مادرید یک – بارسلونا یک
1997
رئال مادرید 4 – بارسلونا یک
رئال مادرید یک – بارسلونا 2


[ شنبه 90/5/22 ] [ 1:57 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب