فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز ، نایت اسکین


گوناگون90 - شوتبال!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوتبال!

روز سوم رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های اروپا با شکست آلمان برابر فرانسه به پایان رسید.

روز سوم رقابت‌های جام‌ملت‌های بکستبال اروپا با پیروزی تیم ملی اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی برابر انگلیس میزبان المپیک لندن آغاز شد. اسپانیا در این مسابقه با درخشش "مارک گسول" سنتر بلند قامتش توانست با نتیجه 86 بر 69 به پیروزی برسد و با 6 امتیاز در رده دوم گروه A قرار بگیرد.

در این مسابقه "مارک گسول" سنتر تیم اسپانیا و باشگاه ممفیس آمریکا که هم تیمی حامد حدادی نیز هست با کسب 18 امتیاز و 11 ریباند بهترین بازیکن میدان شد.

در دیگر مسابقه این گروه تیم ملی ترکیه به مصاف لیتوانی رفت که در انتها با نتیجه 75 بر 68 تن به شکست داد تا تیم میزبان با سه پیروزی در صدر جدول گروه A قرار بگیرد.

در این مسابقه "عمر آسیک" سنتر تیم ملی ترکی با کسب 11 امتیاز و انجام 13 ریباند بهترین بازیکن میدان معرفی شد.

در آخرین مسابقه گروه اول تیم لهستان با نتیجه 81 بر 73 برابر پرتغال به پیروزی رسید تا پرتغال نیز همانند انگلیس بدون پیروزی در قعر جدول گروه A قرار بگیرد.

اما در حساس‌ترین دیدار روز سوم تیم ملی آلمان برابر فرانسه صف‌آرایی کرد که در پایان با نتیجه 76 بر 65 تن به شکست داد. تیم ملی آلمان این مسابقه را بسیار خوب آغاز کرد و توانست کوارتر نخست را با نتیجه 16 بر 12 به پایان برساند. اما در آغاز کوارتر دوم تیم ملی فرانسه با درخشش "تونی پارکر" گارد راس قدرتمندش به میدان بازگشت و این کوارتر را با نتیجه 17 بر 12 به پایان رساند. نیمه دوم این دیدار با عملکرد عالی بازیکنان دو تیم آغاز شد. اما دوباره این تیم ملی فرانسه بود که در کوارتر سوم با نتیجه قاطع 29 بر 12 به پیروزی رسید تا در آخرین کوارتر کار ساده‌ای داشته باشد. کوارتر پایانی این دیدار حساس با نتیجه 25 بر 18 به سود آلمان به پایان رسید اما برنده این مسابقه فرانسه بود.

در این دیدار "دریک نویتزیکی" سنتر تیم ملی آلمان و باشگاه دالاس آمریکا با کسب 20 امتیاز و انجام 6 ریباند بهترین تیمش بود اما "تونی پارکر" گارد راس فرانسه با کسب 32 امتیاز، انجام 4 ریباند و 6 پاس منجر به گل بهترین میدان بود.

در دیگر دیدارهای گروه B صربستان با نتیجه 89 بر 80 نماینده رژیم غاصب صهیونیستی را شکست داد و ایتالیا نیز با نتیجه 71 بر 62 لتونی را از پیش رو برداشت. در پایان روز سوم این رقابت‌ها در گروه B فرانسه و صربستان با سه پیروزی در صدر جدول قرار دارند.

در دیدارهای گروه C فنلاند با نتیجه 92 بر 64 بوسنی را شکست داد. مقدوینه برابر یونان با نتیجه 72 بر 58 به پیروزی رسید و کرواسی نیز توانست با نتیجه 87 بر 81 مونتنگرو از پیش رو برداشت.

در گروه D جام ملت‌های اروپا در نخستین دیدار اوکراین برابر بلغارستان به میدان رفت و در انتها توانست با نتیجه 67 بر 56 به پیروزی برسد. اسلوونی با نتیجه 87 بر 75 گرجستان را شکست داد و در آخرین مسابقه نیز روسیه با نتیجه 79 بر 58 بلژیک را شکست داد.

برنامه دیدارهای امروز جام ملت‌های اروپا به شرح زیر است:

گروه A:

لهستان - ترکیه

انگلیس - پرتغال

اسپانیا - لیتوانی

 

گروه B:

رژیم اشغالگر قدس - لتونی

ایتالیا - فرانسه

آلمان - صربستان

 

گروه ‌C:

مقدونیه - فنلاند

یونان - مونتنگرو

بوسنی - کرواسی

 

گروه D:

اوکراین - گرجستان

بلغارستان - روسیه

بلژیک - اسلوونی


[ یکشنبه 90/6/13 ] [ 7:59 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

علی دایی می‌گوید، همه باید از تیم ملی و کی‌روش حمایت کنیم. او معتقد است ایران پتانسیل صعود به عنوان یکی از چهار تیم برتر آسیا به جام جهانی را دارد.

علی دایی که در برنامه « 90 در 90 » شبکه دو جام جم حضور یافته بود، صحبت‌های جالبی را در مورد خاطراتش از زمان حضور در تیم ملی، علت باخت ایران به قطر در مقدماتی جام جهانی 1998، بازی ایران مقابل اندونزی و خیلی از مسایلی که تاکنون مطرح نکرده بود، صحبت کرد که چکیده آن در زیر می‌آید:

* همه بازی‌های تیم ملی برای من خاطرات خوبی را تداعی می‌کند، بازی‌هایی که آدم جوانی‌اش را در آن گذاشته و برای کشورش زحمت کشیده است، همه این بازی‌ها قشنگ و زیبا هستند، چرا که برای ایران زحمت کشیده‌ایم.

* من با واقعیات زندگی می‌کنم، شاید بعضی مواقع حسرت می خورم که تیم ملی نمی‌تواند موفق باشد و شاید من می توانستم با حضورم به ایران کمک کنم، اما باید واقع بین بود. من فقط حسرت می خورم که چرا کمی دیر به تیم ملی آمدم. با این حال در حال حاضر خیلی از بازیکنان هستند که در سن کم به تیم ملی آمدند، بازیکنانی مثل حاج صفی و انصاری فرد فرصت دارند که کارهای بزرگتری در تیم ملی انجام دهند.

* لذتی که در خدمت به مردم هست، در هیچ چیز نیست. یک بار یک نفر به من گفت: "زمانی که یک سرباز برای کشورش جان می‌دهد، پرچم آن کشور را بر روی تابوتش می‌کشند." افتخار من این است که در زمانی که زنده بودم، این پرچم را روی دوش خودم کشیدم.

* در حال حاضر خلاء زیادی در خط حمله تیم ملی احساس نمی‌شود، با وجود بازیکنانی مثل انصاری فرد و مجیدی می‌توان شاهد تغییرات مثبتی در تیم بود. من فقط یک خواهش از بازیکنان جوان دارم و آن این است که تمریناتشان را بیشتر کنند و بیشتر از قبل در محوطه جریمه کار کنند. کاری که خود من در زمان بازیگریم انجام دادم و پس از تمرینات نیم ساعت بیشتر می‌ماندم و روی ضربات ایستگاهی کار می‌کردم.

* فوتبال ورزشی است که می‌تواند خیلی چیزها را عوض کند. مثلا برزیل با فوتبالش بیشتر از آن چیزی که ما از نفت به دست می‌آوریم، درآمدزایی می‌کند. درآمدی که در حال حاضر یک فوتبالیست حرفه‌ای دارد را نمی‌توان با یک پزشک مقایسه کرد. مثلا درآمد هفتگی کریستیانو رونالدو، بیشتر از یک مقام بلند پایه انگلیس است. متاسفانه ما به خاطر محدودیت‌هایی که در کشورمان داریم نمی‌توانیم این چیزها را شاهد باشیم. یک فوتبالیست تنها هفت هشت سال می‌تواند درآمد کسب کند و به دلیل آن زندگی خود و خانواده‌اش را در آینده تامین کند.

* زمانی که ما در تیم ملی بازی می کردیم اصلا پاداشی وجود نداشت و ما چشم داشتی به گرفتن پاداش نداشتیم. تازه هنوز پاداش صعود خود به جام جهانی 2006 را نگرفته‌ایم، اما در حال حاضر وضعیت فرق می‌کند. من از یکی از بازیکنان تیم ملی شنیدم و راست و دروغش را نمی‌دانم، اما شنیدم که در زمان قطبی برای یک بازی به بازیکنان تیم ملی 10 هزار دلار پاداش داده بودند. در زمان مربیگری خودم که باید با هزار مکافات پاداش می‌گرفتیم، اما می‌دانم که بعد از آن و در جام ملت‌ها وضعیت بهتر شد. در کل این پول یک پول تشویقی است. مثلا مسی احتیاجی به 200 هزار دلار پولی که از آرژانتین می‌گیرد، ندارد؛ خود فیفا این قانون را وضع کرده است که یک مقدار از پاداش صعود یک تیم به جام جهانی به بازیکنان داده شود.

* در بازی ایران مقابل قطر در مقدماتی جام جهانی 98 که دو بر صفر به این تیم باختیم در واقع ما بازی را از قبل باخته بودیم. پیش از آن بازی ما با عربستان مساوی کرده بودیم و به خاطر آن مساوی پاداش گرفتیم، در واقع بازیکنان ما در باد غرور بازی با عربستان بودند و فکر می کردیم حتما قطر را می‌بریم. این که می‌گویند به خاطر جریان‌های مثل تغییر قیافه کریم باقری باختیم، اصلا درست نیست و من آن را تکذیب می‌کنم. باقری دوست داشت که سبیلش را بزند و باخت ما ربطی به این چیزها نداشت. حتی اگر مربی ما در آن زمان کسی غیر از مایلی کهن بود هم این حرف‌ها را می‌گفتند.

* عشق فوتبال به هوادارانش است. ما همیشه با تشویق هوادارانمان انگیزه خاصی می‌گرفتیم و با حمایت آن‌ها حریفان را می‌بردیم. بدون تماشاگر فوتبال معنا و مفهومی ندارد. امیدوارم که در بازی بعدی تیم ملی 100 هزار نفر پیش از آغاز بازی به ورزشگاه بیایند که زمانی که تیم حریف برای گرم کردن وارد زمین می‌شود، همان لحظه روحیه‌شان را ببازند. مطمئنا تیم ملی هر چقدر بهتر باشد، تماشاگران بیشتری هم به ورزشگاه می‌آیند.

* از زمانی که پول وارد فوتبال ما شد، حاشیه هم به فوتبالمان آمد. شما ببینید در دهه 70 تعداد روزنامه‌های ورزشی خیلی کمتر از الان بود. مطمئنا رسانه‌ها برای این که مخاطب بیشتری پیدا کنند، به حاشیه‌ها می‌پردازند. در حال حاضر در فوتبالمان حاشیه‌ها خیلی بیشتر از متن شده است. در این چند سالی که مربیگری می‌کنم شاید باور نکنید، اما 50 ـ 60 درصد انرژی‌ام را صرف خنثی کردن حاشیه‌ها می‌کنم. مخصوصا زمانی که در پرسپولیس بودم.

* هر زمان که بحثی پیش آمده دنبال حقم رفتم و جلوی حرف زور ایستاده‌ام. حق گرفتنی است و تا آخر عمرم هم حقم را خواهم گرفت. شما نمی توانید در خانه بنشینید که حقتان را دو دستی تقدیمتان کنند. برخی‌ها انتقاد کردند که چرا من دنبال پولم رفتم. شما اسطوره بودن را در چه چیزی تعریف می‌کنید. من معنای خاصی از اسطوره برای خودم دارم. اسطوره یعنی با مردم بودن و بین مردم بودن. اسطوره یعنی که حرف مردم را بزند و با آن‌ها رو راست باشد و حقشان را بگیرد. من نمی توانم کس دیگری باشیم و ریا کنم. مثلا جلوی شما این گونه صحبت کنم و همین که از این در بیرون رفتم کارهای دیگری انجام دهم.

* در زمان بحث با مایلی کهن از یک نقطه به بعد دیگر صحبت‌هایش را جواب ندادم، چرا که او در یک مقطعی به مغازه برادر بزرگ‌تر من رفته بود و بابت حرف‌هایش عذرخواهی کرده بود، اما پس از مدتی دوباره حرف‌هایی می‌زد که نتیجه‌ نداشت. مثلا یک بار گفته بود دایی تا پولش را از پرسپولیس نگیرد، کار نمی‌کند. من فقط می خواهم به مایلی کهن یادآوری کنم که می توانید از آقای فراهانی که در سازمان بارزسی کل کشور مسئول است، بپرسید که من چه کرده‌ام. من از پرسپولیس در زمان مدیریت غمخوار پول زیادی طلب داشتم، اما به خاطرم عشقم به پرسپولیس از این پول گذشتم و به سازمان بازرسی نامه دادم که من از پرسپولیس هیچ طلبی ندارم. متاسفانه بعضی‌ها راجع به همه چیز صحبت می‌کنند که هیچ فایده ای هم ندارد.

* دیگر راجع به پرسپولیس صحبتی نمی‌کنم، چرا که این تیم را دوست دارم. من پیش از این همه حرف‌هایم را زده ام، اگر صحبتی کرده‌ام با دلیل و مدرک بوده. سال گذشته که در جام حذفی قهرمان شدیم همه گفتند رقیبان پرسپولیس ضعیف بودند یا دسته یکی بودند، اما امسال ما سپاهان و فولاد و ملوان را بردیم تا قهرمان شدیم. قبل از بازی با سپاهان هیچ کس فکر نمی کرد که این تیم را ببریم، باشگاه در روزنامه‌اش کلی تبلیغ کرد که ما به بازیکنان و مربیان تیم در صورت قهرمانی پاداش ویژه‌ می‌دهیم، اما الان هیچ خبری از پول نیست و پاداشی به ما ندادند، چون اصلا فکر نمی کردند که ما قهرمان شویم. پدرم همیشه می‌گفت خیلی جاها که آب خنک بهت می‌دهند، اول آن را فوت کن و بعد بخور. وضعیت ما هم همین گونه بود. ما باید 100 تا چشم و گوش داشته باشیم که ببینیم در اطرافمان چه می‌گذرد. پس از رفتن من استیلی آمد. من از سه ماه قبل همه اینها را پیش‌بینی کرده بودم و می دانستم که آن‌ها با چه کسی تمام کرده‌اند. البته من با استیلی مشکلی ندارم و رابطه ما با هم شکر آب نشده، اما می خواهم بگویم چرا باید حرف شما را از زبان استیلی بشنوم. من نگاهی به نیمکت پرسپولیس نداشته و ندارم، چرا که خیلی زود با راه‌آهن قرارداد امضا کردم. شاید باور نکنید، اما من هنوز بیشتر از 50 درصد قرارداد سال قبلم را نگرفته‌ام.

* من به احترام اسم ایران از فدراسیون به فیفا شکایت نکردم. مدارک من آماده است و مطمئن باشید که اگر شکایت کنم، پول دو سال از قراردادم را می‌گیرم. قانون کار می‌گوید که اگر کسی را اخراج کنید، باید پول او را طبق قرارداد بدهید. من خیلی جاها از حقم به خاطر بیت المال گذشتم، اما آقایان می‌آیند و بیانیه صادر می‌کنند که این پول بیت المال است و شما به آن چشم دوخته‌اید.

* می خواهم به مردم عزیز ایران بگویم که ارتباط بین علی دایی و شما همیشه دو طرفه بوده است، از خدا می خواهم که این افتخار را به من بدهد که تا آخر عمر نوکری مردم را بکنم.

* از من می‌پرسند که چرا رییس فدراسیون نمی‌شوی؟ اما باید بگویم در این مملکت اگر بخواهی رییس فدراسیون شوی باید سیاسی باشی، ولی من آدم سیاسی نیستم و تا زمانی که این فضا حاکم باشد، این کار را قبول نمی کنم چرا که شما استقلال کاری نخواهید داشت. همچنین اگر بخواهید در AFC خودتان را مطرح کنید و رییس و نایب رییس باشید، باید حمایت داخلی داشته باشید و از لابی‌های ویژه‌ ای برخوردار باشید، متاسفانه چنین چیزی در ایران امکان ندارد. من پشت میز نشستن را زیاد دوست ندارم و عاشق اینم که کنار زمین باشم. شما ببینید «بکن باوئر» چگونه به این مرحله رسید. یک آلمان پشت بکن باوئر بود، یک آلمان دوست داشت که بکن باوئر را به دنیا معرفی کند و حتی برای خیلی از کارهای او معلم گرفتند.

* تمام مشکلاتی که من در این مدت در مسایل حاشیه‌ای داشتم بدین خاطر بود که مسایل غیر فنی برایم مطرح می‌کردند، اگر کسی از من انتقاد فنی بکند، من مخلص او هم هستم، یا ایرادش را قبول می‌کنم یا قبول نمی‌کنم، اما متاسفانه بعضی‌ها پایشان را فراتر می گذارند و چیزهایی که نمی دانند به من نسبت می‌دهند، اگر در این زمان پاسخگو نباشی، می‌گویند ذهن مردم منحرف شده است، شما فکر می‌کنید من به چه علت در این مدت دو سه بار به برنامه «90» رفتم، برای این که مردم روشن شوند و خیلی چیزها را بدانند. شاید من 30 ـ 40 درصد هر موضوعی را به مردم می‌گویم و باقی آن را پیش خودم نگه می دارم.

* من با راه‌آهن قرارداد دارم و تا پایان این فصل به هیچ عنوان امکان ندارد که به پرسپولیس بروم. هر اتفاقی که می‌خواهد بیفتد. من امسال به پرسپولیس نمی روم. با وجود این که تیم‌مان را دیر بستیم، اما از یارگیری راه‌آهن راضی‌ام. راه‌آهن تیمی بود که همیشه برای نیفتادن می‌جنگیده و برای سال جدید تمام تلاشمان این است که این ذهنیت را عوض کنیم. هدف ما با راه‌آهن در این فصل این است که جزو 10 تیم بالای جدول باشیم. خیلی دوست دارم که یک روز در اروپا مربیگری کنم. خوشبختانه در کمیته فنی فیفا اطلاعات جدیدی به دست می‌آورم، مثلا یک بار در کلاس A مربیگری بودیم که بر روی یک موضوع خیلی تاکید داشتند. این در حالی بود که من آن تاکتیک را از سه ماه قبل در تیمم اجرا می‌کردم.

* همه ما باید از تیم ملی و کی‌روش حمایت کنیم. این تیم پتانسیل موفقیت را دارد. پیروزی سه بر صفر مقابل اندونزی برای استارت خیلی خوب بود و خود من را خیلی امیدوار کرد، مطمئنم تیم ملی می‌تواند در بازی‌های بعد موفق‌تر باشد. این که می‌گویند بازیکنان تیم ملی با حضور بازیکنانی همچون کریمی و مجیدی بالا رفته را قبول ندارم. بازیکنان زمانی که آماده باشند، باید به تیم ملی دعوت شوند، شما ببینید نکونام دو گل برای تیم ملی می‌زند، مجیدی بهترین بازیکن لیگ است، علی کریمی خودش یک تیم است و هادی عقیلی که قطری‌ها آمده اند یک مدافع از ایران گرفتند، ترکیب بازیکنان جوان و با تجربه به تیم ملی کمک می‌کند. باید یک مدیریت قوی هم کنار تیم ملی باشد، کی‌روش فقط 30 ـ 40 درصد تاثیرگذار است.

* ما در فوتبالمان احتیاجی به مدیر سیاسی نداریم. فوتبال خودش درآمدزاست. دادگان زمانی که در فدراسیون بود، کلی درآمدزایی کرد و حتی وقتی که رفت مقداری پول برای فدراسیون باقی گذاشت، متاسفانه ما در فوتبالمان در کار یکدیگر دخالت می‌کنیم، باید کار را به کاردان بسپاریم. مدیریت و برنامه‌ریزی، نقش مهمی در موفقیت فوتبال ما بازی می‌کند، باید تیم ملی را حمایت کنیم. فوتبال زندگی ما است، نباید این زندگی را از مردم بگیریم، هر زمان که فوتبالمان خوب بوده، مشکلات اجتماعی‌مان هم کمتر بوده است. شما ببینید که مردم پس از یک برد تیم ملی چقدر خوشحال می‌شوند.

* استقلال تا اینجای لیگ بهتر از تمام تیم‌ها کار کرده و شانس بیشتری برای قهرمانی دارد، البته استقلال در یارگیری‌اش قهرمان بوده و همین باعث شده که الان در صدر جدول باشد.


[ شنبه 90/6/12 ] [ 4:43 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

 

Portuguese football player Ricardo Carvalho in action during the team

مدافع تیم ملی فوتبال پرتغال به علت ترک اردوی این تیم قبل از دیدار مقابل تیم ملی فوتبال قبرس در آستانه محرومیت سه ماه از سوی اتحادیه فوتبال اروپا قرار گرفته است.

کاروالیو به علت ترک بدون اجازه اردوی تیم ملی پرتغال قبل از دیدار با قبرس در چارچوب مقدماتی یورو 2012 در آستانه محرومیت سه ماه قرار گرفته است. چنانچه کاروالیو محروم شود بعضی از دیدارهای رئال مادرید را در لیگ قهرمانان اروپا از دست خواهد داد،‌ اما تاکنون فدراسیون فوتبال پرتغال اظهار نظری در این‌باره نداشته است.

در دیدار تیم‌های ملی پرتغال و قبرس که در نیکوزیا برگزار شد، پرتغال موفق شد با چهار گل قبرس را در هم بکوبد و با 13 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به نروژ دیگر تیم 13 امتیازی این گروه در صدر جدول قرار گیرد.

کاروالیو بدون اجازه پائولو بنتو، سرمربی تیم اردو را ترک کرد و در این دیدار شرکت نکرد. وی پس از بازی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از لحاظ جسمانی و روحی در بهترین شرایط قرار دارم و این را در دیدارهای رئال مادرید به خوبی ثابت کرده‌ام، اما هر گاه در تیم ملی احساس بی‌احترامی کنم، آهنگ جدایی سر خواهم داد و به نظرم این عاقلانه‌ترین تصمیم ممکن است.

مدافع 33 ساله رئال مادرید از ارکان اصلی خط دفاعی پرتغال به شمار می‌آید و 74 بازی ملی در کارنامه دارد.

 


[ شنبه 90/6/12 ] [ 4:36 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Argentine footballer Lionel Messi (R) congratulates teammate Nicolas Otamendi for scoring the only goal during a football match in Kolkata on September 2, 2011

تیم ملی فوتبال اسپانیا با درخشش فابرگاس شیلی را در دیداری دوستانه شکست داد.

تیم ملی اسپانیا که شنبه شب در مرحله‌ی مقدماتی یورو 2012 بازی نداشت در دیداری دوستانه و البته پربرخورد با نتیجه‌ی 3 بر 2 شیلی را شکست داد.

در این دیدار فابرگاس دو بار و اینیستا یک بار برای شاگردان دل بوسکه گلزنی کردند. ضمن این که هافبک تازه وارد بارسلونا یک ضربه پنالتی را هم در آخرین دقیقه‌ی پنالتی از دست داد.

شیلی در این دیدار در دقیقه‌ی 83 و 90 دو بازیکنش را به دلیل دریافت کارت قرمز از دست داد.

در دیگر دیدارها اکوادور با نتیجه ی 5 بر 2 جامائیکا را شکست داد. آرژانتین با یک گل ونزوئلا را از پیش رو برداشت. لهستان و مکزیک به تساوی یک بر یک دست پیدا کردند. اروگوئه هم 3 بر 2 اوکراین را مغلوب کرد.

همچنین در بازی‌های امروز (شنبه) پرو و بولیوی به تساوی 2 بر 2 دست یافتند. پاراگوئه هم با 2 گل پاناما را شکست داد. آمریکا هم از ساعتی پیش به مصاف کاستاریکا رفته است.

Argentine football captain Lionel Messi (R) tries to take the ball during a football match against Venezuela in Kolkata on September 2, 2011

Argentine footballer Lionel Messi runs with the ball during a football match against Venezuela

Argentine captain Lionel Messi (C) tries to take the ball from Venezuelan Tomas Rincon (L)

Argentine footballer Lionel Messi takes a shot at the goal during a football match against Venezuela


[ شنبه 90/6/12 ] [ 4:27 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Manchester United pose for photographs ahead of the UEFA Champions League final

گران قیمت‌ترین باشگاه ورزشی جهان از سود عملیاتی 110.9 میلیون پوندی خود در سال منتهی به ژوئن 2011 خبر داد.

مجموع درآمد باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در سال یادشده به بیش از 330 میلیون پوند رسید. این رقم 45 میلیون پوند بیشتر از سال قبل است. درآمد تجاری منچستر نیز در سالی که گذشت به 103.4 میلیون پوند رسید.

در فصل گذشته منچستر علاوه بر قهرمانی در لیگ برتر فوتبال بریتانیا به مرحله پایانی جام باشگاه‌های اروپا نیز راه یافت که در آنجا مغلوب تیم اسپانیایی بارسلونا شد.

منچستر یونایتد در سال 2005 میلادی توسط خانواده آمریکایی گلیزر به مبلغ 800 میلیون پوند خریداری شد.

منتقدان اعتقاد دارند که خانواده گلیزر در اداره باشگاه منچستر موفق نبوده و بدهی سنگینی به بار آورده اند. با این حال آمار و ارقام چیز دیگری می‌گوید.

به گزارش بی.بی.سی، منچستر اخیرا قراردادی نیز با گروه ویتنامی تلفن همراه بیلین امضا کرد. منچستر حدود 16 میلیون هوادار در ویتنام دارد.


[ جمعه 90/6/11 ] [ 2:36 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

تیم فوتبال پرسپولیس از ساعت 16:30 بعدازظهر امروز در ورزشگاه ثامن مشهد در دیداری تدارکاتی به مصاف سیاه‌جامگان مشهد رفت. قرمزپوشان در این دیدار

موفق شدند با تک گل دقیقه 22 حمید علی‌عسگر از سد حریف خود بگذرد.

قرمزپوشان پس از تمرینات فشرده‌ای که در دستور کار خود داشتند بعدازظهر امروز از ساعت 16:30 در دیداری تدارکاتی به مصاف سیاه‌جامگان مشهد رفتند که حاشیه های این بازی را در زیر می‌خوانید: 

 * کادر فنی سیاه‌جامگان در ابتدای بازی دقایقی به سمت نیمکت پرسپولیسی‌ها رفت و به آنها خوش‌آمدگویی گفت. 

 * پرسپولیسی‌ها ساعت 15:30 از هتل محل اقامت‌شان با یک دستگاه اتوبوس راهی ورزشگاه ثامن شدند. نکته جالب این بود که تعدادی از هواداران نیز قرمزپوشان را با وسایل

نقلیه مختلف بدرقه می‌کردند.

حدود 4 هزار هوادار در ورزشگاه ثامن حضور دارند که به 4 دسته تقسیم شدند. یکسری سیاه‌جامگان را تشویق می‌کنند گروه دوم به تشویق ابومسلم می‌پردازند و تعداد زیادی از هواداران نیز طرفدار تیم فوتبال پرسپولیس هستند نکته جالب این است که هواداران تیم فوتبال استقلال نیز با پرچم‌های آبی‌رنگ در ورزشگاه حضور دارند و به تشویق ابومسلم و علی دایی می‌پردازند.
 همچنین هواداران مشهدی شعارهایی مبنی بر این که ابومسلم شعبه دو ندارد و همچنین ابومسلم قلابی نمی‌خواهیم حواشی‌هایی را نیز در بازی به نشانه اعتراض به مسئولان مشهدی دارند. 

 * در دقیقه 44 یک ضربه پنالتی را بازیکنان سیاه‌جامگان با درخشش میثاق معمارزاده از دست دادند. 

* در این دیدار تدارکاتی پرسپولیسی‌ها با لباس سفید و سیاه‌جامگان با لباس قرمز و مشکی بازی  می‌کنند. 

 * ترکیب پرسپولیس در نیمه اول:
معمارزاده- شیث رضایی – نورمحمدی – شکوری – محمد – بادامکی – عسگر – آقازمانی – منصوری- کاظمیان و وحید هاشیمان 

 * کاپیتانی تیم فوتبال پرسپولیس در این دیدار برعهده وحید هاشیمان که شماره 20 را بر تن کرده است. 

 * داوری این دیدار برعهده حسین نکوآزاد و کمک‌ها جواد شیروانی و داریوش صابرمطلق هستند. 

 * خداداد عزیزی از جایگاه ویژه در کنار تعداد زیادی از مسئولان خراسان رضوی این بازی را از نزدیک تماشا می‌کند. 

 * فریادهای حمید استیلی در کنار زمین مخصوصاً با خط دفاعی در نوع خود بسیار جالب بود.

پرسپولیسی‌ها پس از اردوی 4 روزه ساعت 1 بامداد روز جمعه به تهران بازخواهند گشت.


[ جمعه 90/6/11 ] [ 3:34 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]

Nuri Sahin of Real Madrid

به گزارش نشریه مارکا، نوری شاهین، ستاره ترک تبار رئال مادرید، به دلیل مصدومیت تا ماه نووامبر نمی تواند تیمش را همراهی کند. 

 این هافبک 22 ساله در آغاز فصل نقل و انتقالات تابستانی از دورتموند به رئال پیوست، اما به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو هنوز نتوانسته برای رئالی ها به میدان برود. 

 او در تمرینات پیش فصل تیم پیش از سفر به آمریکا دچار این مصدومیت شد و از آن زمان دور از میادین به سر می برد. 

 در ابتدا تصور می شد این هافبک چپ پا برای سه هفته از میادین دور باشد اما اکنون اعلام شده که دوران نقاهت او بیش از این طول خواهد کشید. 

 مادریدی ها نگرانند که دوری شاهین بیش از دو ماه طول بکشد و در این صورت، او حداقل 8 بازی از رقابت های لالیگا و دیدارها ابتدایی لیگ قهرمانان را از دست خواهد داد.


[ جمعه 90/6/11 ] [ 3:26 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]

روز نخست رقابت‌های جام ملت‌های بسکتبال اروپا با پیروزی مدعیان اصلی قهرمانی به پایان رسید.

جام ملت‌های بسکتبال اروپا با پیروزی مدافع عنوان قهرمانی در نخستین مسابقه آغاز شد. در روز نخست این رقابت‌ها که در لیتوانی برگزار می‌شود تیم ملی بسکتبال اسپانیا که در گروه A این رقابت‌ها قرار دارد به مصاف لهستان رفت و توانست با نتیجه 83 بر 78 نخستین پیروزی‌اش را جشن بگیرد. دو کوارتر نخست این مسابقه با نتایج 22 بر 15 و 22 بر 16 به سود اسپانیا به پایان رسید اما تیم لهستان نیز توانست در دو کوارتر پایانی با نتایج 21 بر 17 و 26 بر 22 حریفش را شکست دهد.

در این مسابقه "پائو گسول" سنتر اسپانیا و باشگاه ممفیس آمریکا که هم‌تیمی حامد حدادی است با کسب 29 امتیاز، انجام 7 ریباند و 2 بلاک شات بهترین بازیکن میدان بود.

در دیگر دیدارهای گروه A تیم ملی ترکیه به مصاف پرتغال رفت که توانست با نتیجه قاطع 79 بر 56 حریف خود را شکست دهد و در صدر گروه اول قرار بگیرد. در این مسابقه تیم ملی ترکیه در سه کوارتر نخست با نتایج 15 بر 9، 24 بر 18 و 25 بر 11 به پیروزی رسید و کوارتر پایانی را با نتیجه 18 بر 15 به حریف خود واگذار کرد.

در این مسابقه "اینس کانتر" بازیکن پست پنج ترکیه با کسب 14 امتیاز، انجام 7 ریباند بهترین میدان شناخته شد.

در آخرین مسابقه این گروه تیم ملی لیتوانی میزبان این رقابت‌ها به مصاف انگلیس رفت و توانست با نتیجه 80 بر 69 میزبان المپیک 2012 را شکست دهد و پس از ترکیه در جایگاه دوم گروه A قرار بگیرد. در این مسابقه تیم میزبان در کوارترهای اول، دوم و پایانی با نتایج 19 بر 18، 30 بر 21 و 26 بر 12 به پیروزی رسید و در کوارتر سوم با نتیجه 18 بر 5 تن به شکست داد.

در این دیدار "لول دنگ" فوروارد تیم ملی انگلیس با کسب 25 امتیاز، انجام 10 ریباند و 2 بلاک‌شات بهترین میدان بود.

اما در دشوارترین گروه این رقابت‌ها جایی که آلمان، فرانسه و صربستان قرار دارند این تیم آلمان بود که توانست با پیروزی قاطع برابر رژیم اشغالگر قدس صدرنشین روز نخست رقابت‌های گروه B باشد. تیم ملی آلمان در نخستین دیدار به مصاف رژیم اشغالگر قدس رفت که توانست در چهار کوارتر پیاپی با نتایج 15 بر 14، 25 بر 12، 25 بر 17 و 26 بر 21 به پیروزی برسد و در انتها با نتیجه قاطع 91 بر 64 حریفش را درهم بکوبد.

در این مسابقه "دریک نویتزیکی" سنتر تیم ملی آلمان و باشگاه دالاس آمریکا با کسب 25 امتیاز، انجام 3 ریباند و یک بلاک‌شات بهترین میدان بود.

در دومین مسابقه گروه B این رقابت‌ها صربستان به مصاف ایتالیا رفت که در انتها توانست با نتیجه 80 بر 68 برابر حریفش به برتری برسد. در این مسابقه ابتدا این تیم ایتالیا بود که در کوارتر نخست با نتیجه 18 بر 10 به برتری رسید اما در کوارتر دوم با نتیجه 25 بر 11 تن به شکست داد تا بسکتبالیستان صرب دوباره به بازی بازگردند. در آغاز نیمه دوم دوباره تیم ملی ایتالیا از حریف پیشی گرفت و توانست کوارتر سوم را با نتیجه 24 بر 22 به سود خود به پایان برساند اما پیروزی صربستان در کوارتر پایانی با نتیجه 23 بر 15 باعث شد که تیم ایتالیا در رقابتی که می‌توانست پیروز میدان باشد نخستین شکستش را تجربه کند.

در این مسابقه "آندره بارگنانی" سنتر تیم ملی ایتالیا با کسب 22 امتیاز، انجام 9 ریباند و 2 بلاک‌شات بهترین بازیکن مسابقه شناخته شد.

در آخرین مسابقه گروه دوم تیم ملی فرانسه به مصاف لتونی رفت که توانست با نتیجه 89 بر 78 حریفش را مغلوب کند. در این مسابقه "تونی پارکر" گارد راس تیم فرانسه با کسب 31 امتیاز و انجام 3 ریباند بهترین بازیکن مسابقه معرفی شد.

دیدارهای گروه سوم جام ملت‌های اروپا با پیروزی کرواسی برابر فنلاند آغاز شد. در این دیدار تیم ملی کرواسی توانست با نتیجه 84 بر 79 حریفش را مغلوب کند. در دومین مسابقه تیم ملی یونان به مصاف بوسنی رفت که در انتها با نتیجه 76 بر 67 توانست به پیروزی برسد و صدرنشین گروه سوم شود. در آخرین مسابقه این گروه تیم ملی مقدونیه برابر مونتنگرو صف‌آرایی کرد و در پایان با نتیجه 70 بر 65 برابر این تیم تن به شکست داد.

دیدارهای گروه چهارم این رقابت‌ها با صدرنشینی گرجستان به پایان رسید. در روز نخست بازی‌های گروه چهارم جام ملت‌های اروپا تیم ملی گرجستان به مصاف بلژیک رفت که در پایان توانست با نتیجه قاطع 81 بر 59 حریفش را درهم بکوبد. در دومین مسابقه اسلوونی با نتیجه 67 بر 59 بلغارستان را از پیش رو برداشت و در آخرین مسابقه نیز تیم ملی روسیه برابر اوکراین صف‌آرایی کرد و در پایان توانست با نتیجه 73 بر 64 به پیروزی برسد و پس از گرجستان در مکان دوم گروه D قرار بگیرد.

برنامه روز دوم بازی‌ها به شرح زیر است:

گروه A:

ترکیه - انگلیس

اسپانیا - پرتغال

لیتوانی - لهستان

 

گروه B:

لتونی - صربستان

فرانسه - رژیم اشغالگر قدس

آلمان - ایتالیا

 

گروه C:

بوسنی - مونتنگرو

یونان - فنلاند

مقدونیه - کرواسی

 

گروه D:

بلغارستان - بلژیک

گرجستان - روسیه

اوکراین - اسلوونی


[ جمعه 90/6/11 ] [ 3:13 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]

Iran

مشکلاتی که تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا دارند، مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا را برآن داشت تا با دادن اولتیماتومی از این باشگاه‌ها بخواهد که مشکلات و نواقص ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها را تا روز 11 شهریورماه برطرف کنند و مدارک آن را در اختیار این کنفدراسیون قرار دهند.
 
 براین اساس تیم هایی که در لیگ حرفه‌ای حضور دارند و یا سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا هستند باید ورزشگاه های محل برگزاری مسابقاتشان را به استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا برسانند و از سوی دیگر ساختار تشکیلاتی باشگاه‌هایشان نیز باید مطابق با معیارهای این کنفدراسیون باشد.
 
 در این میان استقلال و پرسپولیس که فصل آینده جزو نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا هستند از نظر تشکیلاتی دچار مشکلاتی هستند که مهمترین آن نداشتن هیئت مدیره و مدیرعامل است که باید تا روز 11 شهریور این مشکل حل می شد.
 
 عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ برتر در گفتگو با خبرنگار مهر خبر تمدید مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا به فوتبال ایران را تایید کرد و گفت: با توجه به تعطیلاتی که در ایران با آن مواجه شدیم و تعطیلاتی که در مالزی پیش رو خواهیم داشت، کنفدراسیون فوتبال آسیا با درخواست ایران برای تمدید این مهلت موافقت کرد.
 
 محمدی افزود: براساس توافقی که با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتیم، فوتبال ایران باید تا روز 18 شهریورماه مدارک خود را تکمیل و به این کنفدراسیون ارائه دهد. استقلال و پرسپولیس هم یک هفته دیگر فرصت دارند که اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل خود را به سازمان لیگ برتر ارائه کنند.

Iran


[ چهارشنبه 90/6/9 ] [ 10:22 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Robin van Persie of Arsenal celebrates

شکست 8-2 مقابل منچستریونایتد، به ونگر ثابت کرده که تیمش تا چه اندازه به خریدهای جدید نیاز دارد. اگرچه او چندین بازیکن اصلی اش را در نبرد الدترافود به دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار نداشت، اما برای تیمی در اندازه های آرسنال، داشتن بازیکنانی ذخیره که بتوانند در مواقع لزوم جای بازیکنان اصلی را پر کنند، بسیار ضروری است.

حالا در فاصله کمی تا پایان بازار نقل و انتقالات آرسنالی ها سخت به تکاپو افتاده اند تا با چند خرید خوب، عقب افتادگی شان از سایر مدعیان جزیره را جبران کنند. تعللی که می تواند فصلی فاجعه بار را برای ونگر و شاگردانش رقم بزند. مگر اینکه آنها در این زمان اندک باقی مانده بهترین تصمیمات ممکن را بگیرند.

با توجه به خرید و فروش های آرسنال در تابستان، ونگر چیزی نزدیک به 90 میلیون پوند بودجه در اختیار دارد و این به معنای آن است که می تواند حداقل 6-5 خرید بسیار خوب انجام دهد. البته مهمترین مشکل آرسنالی ها در حال حاضر، مسئله زمان است. آنها وقت کافی ندارند و همین می تواند باعث شود تا باشگاه های دیگر پول بیشتری برای فروش بازیکنان مورد نظر ونگر بخواهند.

امروز آرسنالی ها پارک چو یونگ را از موناکو به خدمت گرفتند و گفته می شود گری کیهیل یا پر مرتساکر نیز در چند ساعت آینده به توپچی ها خواهند پیوست.

همچنین از یوان ام ویلا، یوسی بنایون و فلورن مالودا نیز به عنوان گزینه های آرسنال یاد شده است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به خریدهای احتمالی توپچی ها در چند ساعت باقی مانده از بازار نقل و انتقالات:

10) وسلی اشنایدر (اینتر)

این ستاره هلندی که یکی از بهترین بازی ساز های دنیاست در تمام طول تابستان به دنبال خروج از سن سیرو بود و از منچستریونایتد به عنوان مقصد احتمالی او نام برده می شد اما در نهایت عدم توافق دو باشگاه، مانع از حضور او در لیگ برتر شد. با این وجود، علاقه مندی چلسی و آرسنال، آینده این ستاره هلندی در نرآتزوری را در هاله ای از ابهام فرو برد.

سرعت بالا، دید و هوش عالی و ضربات تمام کننده سرنوشت ساز اشنایدر می تواند او را به چهره ای تاثیر گذار در امیریتس تبدیل کند. بعد از جدایی سمیر نصری و سسک فابرگاس، آرسنالی ها به بازیکنی در اندازه های اشنایدر که قهرمانی در چمپیونزلیگ و حضور در فینال جام جهانی را تجربه کرده، بسیار نیاز دارند.

قیمت: 35 میلیون پوند

9) ماروین مارتین (سوشو)

مارتین بعد از بازی های درخشانی که در چند فصل اخیر برای سوشو انجام داد، خود را به عنوان یکی از آینده دارترین هافبک های فوتبال فرانسه معرفی کرد. آرسن ونگر علاقه زیادی به بازی این هافبک 23 ساله دارد و بارها برای به خدمت گرفتن این ملی پوش فرانسوی ابراز علاقه کرده است. به ویژه اینکه آرسنالی ها در ماه ژانویه الکس سونگ و امانوئل فریمپونگ را به دلیل حضور در جام ملت های آفریقا در اختیار نخواهند داشت و مارتین می تواند جای خالی آنها را به خوبی پر کند.

قیمت: 14 میلیون پوند

8) یوسی بنایون (چلسی)

این هافبک سابق لیورپول بعد از فصل نه چندان خوبی که در استمفوردبریج پشت سر گذاشت، از سوی آندره ویلاس بواس به عنوان بازیکن مازاد معرفی شده است. او فصل گذشته با مصدومیت های زیادی دست به گریبان بود و نتوانست بازی های زیادی برای آبی ها انجام دهد در حالی که پیش از آن به عنوان یکی از بهترین هافبک های لیگ برتر شناخته می شد. یوسی بنایون از تجربه 160 بازی در لیگ برتر برخوردار است و اگر به روزهای خوبش برگردد، می تواند مهره قابل اتکایی در خط میانی توپچی ها باشد.

قیمت: 10 میلیون پوند

7) فلورن مالودا

نشریه سان اعلام کرد آرسن ونگر آماده است تا با پیشنهادی 8 میلیون پوندی، این هافبک باتجربه فرانسوی را به خدمت بگیرد. مالودا نیز مانند بنایون بعد از حضور ماتا از شرایط مشخصی در استمفورد بریج برخوردار نیست. او هم می تواند خرید بسیار خوبی برای آرسنالی ها باشد و کمبود تجربه در بخش هجومی این تیم را برطرف کند.

او که توانایی بازی در نقش بال یا هافبک میانی را نیز دارد، می تواند خریدی رضایت بخش برای هواداران ارسنال محسوب شود.

قیمت: 8 میلیون پوند

6) میکل آرتتا (اورتون)

 ونگر از مدت ها پیش به دنبال به خدمت گرفتن این بازیساز اسپانیایی است، بازیکنی که در چند فصل اخیر، قلب تپنده تیم دیوید مویس بوده است. بسیاری معتقدند او می تواند گزینه ای ایده آل برای توپچی ها باشد. این بازیکن 29 ساله از سرعت بالایی برخوردار است، قدرت توپ سازی بالایی دارد و  می تواند تا اندازه ای جای فابرگاس را پر کند.

او 173 بازی در لیگ برتر انجام داده و تجربه بالایش هم می تواند کمک زیادی به تیم ونگر بکند.

قیمت: 12 میلیون پوند

5) کلینت دمپسی (فولام)

چند ساعت قبل اخباری در مورد تمایل ونگر برای به خدمت گرفتن او منتشر شد. بازیکنی که مدت هاست در لیگ برتر انگلیس بازی می کند و حضوری موثر در این رقابت ها داشته است. گفته می شود اگر آرسنالی ها پیشنهادی 10 میلیون پوندی به باشگاه فولام بدهند؛ مارتین یول آماده است تا این بازیکن آمریکایی را بفروشد.

دمپسی بازیسازی قوی و پرتحرک است که از قدرت پاسوری بسیار خوبی نیز برخوردار است. او فصل گذشته در 40 دیدار، 13 بار برای فولام گلزنی کرد.

او با 150 بازی در لیگ برتر، می تواند کمبود تجربه ای که آرسنالی ها به شدت از آن رنج می برند را جبران کند.

قیمت: 10 میلیون پوند

4) رائول میرلس (لیورپول)

لیورپولی ها با خرید چارلی آدام، استیوارت داونینگ، خوسه انریکه، جردن هنرسون و دونی، تابستان شلوغی را سپری کردند و با حضور این بازیکنان جدید، جای برای رائول میرلس، بهترین بازیکن فصل گذشته قرمز ها از نگاه هواداران، کاملا تنگ شد.

علی رغم بازی های خوبی که در اولین فصل حضورش در آنفیلد انجام داد، او اکنون آماده جدایی از لیورپول است و چندین باشگاه از جمله چلسی به دنبال به خدمت گرفتن این ملی پوش پرتغالی هستند.

او هافبکی قوی، خلاق و موثر است که می تواند گل های حساسی نیز به ثمر برساند.

قیمت: 15 میلیون پوند

3) یوان ام ویلا (رن)

بسیاری این هافبک 20 ساله را بهترین هافبک حال حاضر فوتبال فرانسه می دانند. او که یکی از پدیده های فصل گذشته لیگ فرانسه است، طرفداران زیادی در فوتبال اروپا دارد. ونگر برای این ستاره نوظهور پیشنهادی 22 میلیون پوندی به باشگاه رن داده است. او علاوه بر قدرت بدنی بالا، از پاس هایی دقیق و توانایی بالا در کارهای دفاعی برخوردار است و می تواند یک پاتریک ویرای دیگر برای توپچی ها باشد.

2) ادن آزارد (لیل)

با جدایی سمیر نصری و فابرگاس، آرسنالی ها بخش زیادی از خلاقیت شان در کارهای هجومی را از دست دادند و حالا ونگر برای جبران این کمبود، به دنبال ستاره بلژیکی لیل است.

او که بهترین بازیکن فصل گذشته لیگ فرانسه بوده، نقش مهمی در قهرمانی لیل ایفا کرد و همین مسئله موجب شد تا باشگاه های زیادی برای خرید او دست به کار شوند.

او در 20 سالگی تجربه 143 بازی در لیگ فرانسه و 20 بازی ملی برای بلژیک را دارد و همین او را به بازیکنی ایده آل برای توپچی ها تبدیل کرده است. او در رقابت های فصل قبل در 52 بازی برای لیل، 12 بار گلزنی کرد و 10 پاس گل نیز داد.

قیمت: 30 میلیون پوند

1) ریکاردو مونتولیوو

این ملی پوش ایتالیایی که مورد توجه میلان نیز قرار داشت، تا سال 2012 با فیورنتینا قرارداد دارد و هنوز حاضر به تمدید قراردادش نشده و به همین دلیل آرسنالی ها می توانند با قیمتی مناسب او را به خدمت بگیرند.

او با تجربه 250 بازی در سری آ و قدرت رهبری و خلاقیت بالایش می تواند خریدی عالی برای آرسنالی ها باشد.

او در دیدار دوستانه اخیر تیم ملی ایتالیا مقابل اسپانیا گلزنی کرد تا نشان بدهد می تواند در دیدار مقابل بهترین ها جهان هم بدرخشد.

قیمت: 25 میلیون پوند


[ چهارشنبه 90/6/9 ] [ 10:4 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب