فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز ، نایت اسکین


یورو 2012 - شوتبال!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوتبال!

آلمان نخستین مسابقه خود در یورو 2012 را با پیروزی پشت سر گذاشت.

تیم های ملی فوتبال آلمان و پرتغال چهارمین مسابقه جام ملت های اروپا را در ورزشگاه لویو به داوری لانوآی فرانسوی برگزار کردند که در پایان این مردان یوآخیم لو بودند که با تک گل ماریو گومس در دقیقه 72 بازی را با نتیجه یک بر صفر به سود خود به پایان رساندند و در کنار دانمارک دیگر تیم 3 امتیازی گروه دوم یورو 2012 ایستادند.

نیمه نخست

آلمان در نیمه نخست صاحب توپ و میدان بود ولی در نهایت بهترین فرصت گلزنی از آن رونالدو و هم تیمی هایش شد. پپه، مدافع رئال مادرید در آخرین دقیقه نیمه نخست توپ را به تیرک افقی دروازه مانوئل نویر کوبید. نه او و نه فیلیپ لام، کاپیتان ژرمن ها هیچ یک نتوانستند مانع توپ شوند و این بدشانسی مردان پائولو بنتو بود که اجازه نداد توپ از روی خط گذر کرده و وارد دروازه شود. تصاویر دوربینهای تلویزیونی نشان داد که توپ پس از برخورد به تیر افقی دروازه درست روی خط فرود آمده و از خط عبور نکرده است. این مهم ترین رخداد بازی آلمان و پرتغال در نیمه نخست بود.

مردان یوآخیم لو نیز در این نیمه چند بار فرصت باز کردن دروازه حریف را داشتند ولی از پس این کار برنیامدند. از جمله ماریو گومس و لوکاس پودلسکی فرصت گلزنی برای آلمان، نایب قهرمان یورو 2008 را داشتند. گومس در دقیقه 24 دروازه پاتریچیو را باز کرد ولی داور فرانسوی با قطع بازی ضربه ای ایستگاهی را به سود آلمانی ها اعلام کرده و گل آنها را مردود خواند.

پرتاب اشیا از سوی تماشاگران به هنگام ضربه کرنر بازیکنان پرتغال باعث شد تا گوینده ورزشگاه به زبان های انگلیسی و آلمانی از آنها بخواهد بازی جوانمردانه را رعایت کرده و از تکرار این کار خودداری کنند.

در 45 دقیقه نخست این مسابقه که تماشاگران معروفی چون اوزه بیو و ژوزه مورینیو را به ورزشگاه کشانده بود، از کریستیانو رونالدو چیزی دیده نشد.

بدشتوبر و پوستیگا بازیکنانی بودند که کارت زرد داور فرانسوی را در 45 دقیقه نخست برابر دیدگان خود دیدند.

نیمه دوم

دو تیم بدون تعویض از رختکن به زمین بازی بازگشتند. فابیو کوئنترائو در نخستین دقیقه های بازی در این نیمه به بدشتوبر و پوستیگا پیوست و از داور بازی کارت زرد دریافت کرد. بنتو مردانش را در این نیمه بهتر روانه میدان کرد. رونالدو در این نیمه پر تحرک تر بود و هم تیمی هایش نیز در مقایسه با نیمه نخست قدرتمندانه تر کار می کردند. آلمانی ها نیز اگر چه همانند نیمه نخست پرتلاش بودند ولی حمله هایشان چندان موثر به نظر نمی رسید.

رونالدو در شصت و پنجمین دقیقه بازی می توانست برای تیمش گلزنی کند ولی تکل خوب بوآتنگ مانع از این کار شد. مدافع ژرمن ها در دقیقه 70 هم رونالدو را با خطای فنی سرنگون کرد و چهارمین بازیکن اخطاری بازی لقب گرفت.

نخستین تعویض بازی هم از سوی پرتغالی ها صورت گرفت. بنتو در خط حمله خود اولیویرا را جانشین پوستیگا کرد. لو هم به میروسلاو کلوزه دستور داد، مشغول گرم کردن شود. درست یک دقیقه پس از این دستور بود که ماریو گومس سانتر سامی خدیرا را با ضربه سر روانه دروازه پرتغال کرد. پاتریچیو از توپ دور بود و به این ترتیب نخستین گل بازی به نام مهاجم اسپانیایی تبار آلمانی ها به ثبت رسید. این نخستین فرصت جدی مردان لو در نیمه دوم بازی بود که به گل نیز تبدیل شد. دستان موتینیو هم باعث شد تا توپ به خوبی برای مهاجم سال های پیش اشتوتگارت فراهم شود.

گومس با وجود گلزنی نتوانست تا پایان مسابقه در میدان حاضر باشد و در نهایت هم در ده دقیقه پایانی بازی جای خود را به میروسلاو کلوزه لهستانی تبار داد.

رونالدو و همی تیمی هایش تلاش زیادی برای به تساوی کشاندن بازی از خود نشان دادند ولی نویر و تیر دروازه مانع از گلزنی آنها شدند. از جمله در دقیقه 88 که دروازه بان آلمان به خوبی مانع از گلزنی وارلای تعویضی شد که چند دقیقه قبل جای پوستیگا را در میدان گرفته بود. به این ترتیب هر دو بازی روز دوم یورو 2012 نتایج مشابهی داشت و آلمان با یک گل پرتغال را شکست داد. دانمارک هم در بازی نخست گروه B همین نتیجه را برابر هلند، نایب قهرمان جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به دست آورده بود.

آلمان: نویر، بوآتنگ، هوملس، بدشتوبر، لام، خدیرا، شواین اشتایگر، مولر (بندر، 93)، اوزیل (کروس، 87)، پودلسکی، گومس (کلوزه، 80)

سرمربی: یوآخیم لو

پرتغال: پاتریچیو، پریرا، آلوش، پپه، کوئنترائو، ولوسو، میرلس (وارلا، 81)، موتینیو، نانی، رونالدو، پوستیگا (نلسون اولیویرا، 70)

سرمربی: پائولو بنتو

ورزشگاه: آره نا لویو

داور: استفان لانوآ (فرانسه)


[ دوشنبه 91/3/22 ] [ 2:45 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]


[ دوشنبه 91/3/22 ] [ 2:36 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]

دانمارک موفق شد با برتری یک بر صفر مقابل هلند اولین شگفتی رقابت های یورو 2012 را خلق کند.

در نخستین دیدار گروه B رقابت های یورو 2012، دو تیم هلند و دانمارک در ورزشگاه متالیست خارکیف اوکراین به مصاف یکدیگر رفتند که این مسابقه در پایان با برتری یک بر صفر دانمارک به پایان رسید.

در این مسابقه، هلندیها بازی را بهتر شروع کردند و تیم مسلط میدان بودند. در دقیقه 5، شوت محکم ابراهیم آفلای از بالای دروازه دانمارک راهی اوت شد. دو دقیقه بعد، فان پرسی درون محوطه جریمه دانمارک صاحب توپ شد اما ضربه آرام او نیز از فاصله کمی به بیرون رفت.

در دقایق بعدی بازیکنان هلند فشار زیادی روی دروازه دانمارک وارد کردند اما کم دقتی آفلای، فان پرسی و روبن در زدن ضربات نهایی موجب شد که دروازه دانمارک بسته بماند. البته نمی توان از عملکرد خوب اندرسن دروازه بان دانمارک چشم پوشی کرد که با واکنشهای خوب خود مانع از باز شدن دروازه تیمش شد.

در دقیقه 24، بازیکنان دانمارک روی یک ضد حمله صاحب موقعیت مناسبی شدند. کروندلی مهاجم دانمارک درون محوطه جریمه صاحب توپ شد و پس از فریب دادن مدافع هلند، توپ را از زاویه بسته وارد دروازه این تیم کرد تا دانمارک بر خلاف جریان مسابقه با یک گل پیش بیفتد.

پس از این گل، هلندی ها تا دقایقی نتوانستند به بازی برگردند اما در 10 دقیقه پایانی نیمه نخست مجددا حملات زیادی روی دروازه دانمارک ترتیب دادند. در دقیقه 36، آرین روبن از پشت محوطه جریمه به سمت دروازه دانمارک شوت زد که توپ او به تیر دروازه برخورد کرد. در آخرین دقایق نیمه نخست نیز فان پرسی در موقعیت تک به تک با اندرسن قرار گرفت اما دروازه بان دانمارک مانع باز شدن دروازه شد تا دو تیم با برتری یک بر صفر دانمارک به رختکن بروند.

در نیمه دوم، فشار بازیکنان هلند برای جبران گل خورده ادامه یافت. در دقیقه 49، دروازه بان دانمارک یک بار دیگر مقابل ضربه فان پرسی مقاوم کرد. دو دقیقه بعد، فان بومل با یک شوت محکم توپ را روانه دروازه دانمارک کرد اما باز هم اندرسن بود که با یک واکنش خوب، توپ را به کرنر فرستاد. در دقیقه 52 نیز شوت زمینی آفلای به صورت مماس با تیر عمودی دروازه دانمارک راهی اوت شد.

پس از آن، دانمارکیها از لاک دفاعی خارج شدند و خود را به نزدیکی دروازه هلند رساندند. در دقیقه 54، پولسن پس از دریبل کردن چند مدافع هلند، پاس رو به عقب داد اما مدافعان هلند قبل از مهاجمان دانمارک به توپ رسیدند. در دقیقه 63، اسنایدر به یک سانتر خوب، آرین روبن را در صاحب موقعیت کرد اما ضربه سر مهاجم هلند با فاصله کمی به بیرون رفت.

در دقیقه 71، فان مارویک سرمربی هلند دو تعویض همزمان در ترکیب تیمش انجام داد تا به توان هجومی نارنجی پوشان اضافه شود. دی یونگ جای خود را به فان در فارت داد و هونتلار بهترین گلزن هلند در بازی های مقدماتی به جای آفلای وارد زمین شد.

در دقیقه 88 درون محوطه جریمه دانمارک توپ به دست یکی از مدافعان این تیم برخورد کرد اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت که این موضوع با اعتراض هلندی ها مواجه شد. در وقت های باقی مانده مسابقه، دانمارکی ها موفق شدند به خوبی دفاع کرده و با موفقیت از تک گل نیمه اول خود صیانت کنند. به این ترتیب، دانمارک با این پیروزی سه امتیازی شد و موقتا به صدر جدول گروه B رسید.

در دیگر دیدار این گروه تا دقایقی دیگر دو تیم آلمان و پرتغال مقابل یکدیگر صف آرایی خواهند کرد.

محل برگزاری مسابقه: ورزشگاه متالیست خارکیف اوکراین

هوا: آفتابی، 27 درجه سانتی‌گراد، رطوبت 65 درصد

ترکیب دو تیم:

داور: دمیر اسکومینا (اسلوونی)

هلند: استکلنبرگ، فان در ویل (دریک کویت 85)، هایتینگا، ولار، ویلمز، فان بومل، دی یونگ (فان در فارت 71) ، اسنایدر، روبن، فان پرسی، آفلای (هونتلار 71)

دانمارک: اندرسون، کجار، اگر، پولسن، یاکوبسن، کوئیست، اریکسن (شون 74) ، زیملینگ، کروندلی، رومدال (میکلسن 84)، بنتندر

مالکیت توپ: هلند 53 درصد - دانمارک 47 درصد


[ دوشنبه 91/3/22 ] [ 2:33 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]


[ شنبه 91/3/20 ] [ 5:35 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

تیم ملی فوتبال روسیه موفق شد با نتیجه پر گل 4 بر یک مقابل جمهوری چک به برتری برسد.

روسیه و جمهوری چک در دومین دیدار گروه A رقابت‌های یورو 2012 در ورزشگاه ورکلاو به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در پایان 90 دقیقه با پیروزی 4 بر یک روسیه به پایان رسید.

جمهوری چک بازی را بهتر آغاز کرد و به توپ و میدان مسلط بود اما نتوانست موقعیت جدی روی دروازه روسیه خلق کند. در دقیقه 15، بازیکنان روسیه خلاف جریان مسابقه صاحب یک موقعیت عالی شدند. کنستانتین زیریانوف با یک سانتر خوب توپ را روی دروازه پتر چک فرستاد، الکساندر کرژاکوف توپ را با ضربه سر به تیر دروازه کوبید و در ادامه زاگوئف بود که با یک شوت محکم دروازه چک را باز کرد تا روس ها از حریف خود پیش بیفتند.

در ادامه بازیکنان جمهوری چک سعی داشتند که گل خورده را جبران کنند اما با وجود اینکه مالکیت توپ را در اختیار داشتند، همچنان از خلق موقعیت جدی عاجز بودند و در مقابل بازیکنان روسیه هرگاه صاحب توپ می شدند می توانستند خود را به راحتی درون محوطه جریمه حریف برسانند و دروازه چک را تهدید کنند.

در دقیقه 24، آندری آرشاوین با یک پاس عمقی باعث از هم گسیختگی خط دفاعی جمهوری چک شد و شیروکوف را در موقعیت تک به تک با پتر چک قرار داد. شیروکوف نیز قدر این موقعیت را دانست و با یک ضربه چیپ گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا اختلاف دو برابر شود. در ادامه تلاش بازیکنان چک همچنان بی فایده بود و بازی با پیروزی 2 بر صفر روسیه در نیمه نخست به پایان رسید.

با شروع نیمه دوم، بازیکنان جمهوری چک فشار بیشتری روی دروازه روسیه وارد کردند و در دقیقه 52، پیلار در عمق خط دفاعی روسیه صاحب توپ شد. این بازیکن پس از دریبل کردن دروازه بان روسیه موفق شد دروازه این تیم را باز کرده تا اختلاف به حداقل برسد.

در دقیقه 64، آشاوین با گل پاس عمقی، کرژاکوف را در موقعیت مناسب قرار داد اما این بازیکن نتوانست ضربه مناسبی به توپ بزند. در دقیقه 71، بازیکنان جمهوری چک بودند که صاحب موقعیت خوبی شدند ولی ضربه محکم سلاسی با فاصله کمی راهی اوت شد.

در دقیقه 79، زاگوئف زننده گل اول روسیه یک بار دیگر در عمق خط دفاعی جمهوری چک صاحب موقعیت شد و دروازه این تیم را برای بار سوم باز کرد. تنها سه دقیقه بعد، پاولیوچنکو که به جای کرژاکوف وارد میدان شده بود چند مدافع چک را فریب داد و با شوت محکم گل چهارم روسیه را به ثمر رساند تا تیر خلاص شلیک شود و روسیه با پیروزی 4 بر یک در این مسابقه، بر صدر جدول گروه A تکیه کند.

چک هرچند در آخرین دقایق یک گل به ثمر رساند، اما پرچم کمک داور گل را مردود اعلام کرد.

پیش از این دیدار نیز، دو تیم لهستان و یونان به تساوی یک بر یک دست یافته بودند. به این ترتیب، روسیه با سه امتیاز در صدر جدول قرار گرفت، لهستان و یونان هر دو یک امتیازی هستند و جمهوری چک بدون امتیاز در رده چهارم حضور دارد. بازی های بعدی این گروه روز سه شنبه برگزار خواهد شد.

محل برگزاری مسابقه: ورزشگاه ورکلاو لهستان

هوا: بارانی، 15 درجه سانتی‌گراد، رطوبت 85 درصد

داور: هوارد وب (انگلیس)

ترکیب اولیه دو تیم:

جمهوری چک: چک، سلاسی، کادلچ، هابنیک، سیووک، رزک، روسیسکی، پلاشیل، پیلار، جیراچک، باروش،

روسیه: مالافیو، آنیوکوف، ایگناشویچ، ژیرکوف، برزوتسکی، شیروکوف، دنیسوف، زیریانوف، زاگوئف، آرشاوین، کرژاکوف

مالکیت توپ: جمهوری چک 51 درصد – روسیه 49 درصد


[ شنبه 91/3/20 ] [ 5:23 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]


[ شنبه 91/3/20 ] [ 5:14 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Poland

تلاش دو تیم لهستان و یونان در نخستین مسابقه رقابت‌های یورو 2012 با تساوی به پایان رسید.

 

لهستان و یونان در نخستین دیدار گروه A رقابت‌های یورو 2012 در ورزشگاه ملی ورشو به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در پایان 90 دقیقه با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

لهستان بازی را هجومی آغاز کرد و کنترل توپ و میدان را در اختیار داشت. تیم میزبان در دقیقه 14 صاحب یک موقعیت خوب شد اما سانتر مهاجم این تیم از روی سر همه بازیکنان رد شد و راهی به درون دروازه پیدا نکرد.

سرانجام در دقیقه 17، لهستانی‌ها مزد برتری خود را گرفتند و لواندوسکی موفق شد با یک ضربه سر دروازه یونان را باز کرده و نخستین گل رقابت‌های یورو 2012 را به نام خود ثبت کند.

سوکراتیس پاپاستاتوپولوس مدافع یونان، در دقیقه 35 به دلیل خطا روی لواندووسکی با کارت زرد داور جریمه شد تا نخستین بازیکنی باشد که در این رقابت‌ها کارت زرد می‌گیرد.

یونانی‌ها پس از دریافت گل، کمی رو به جلو حرکت کردند و توانستند فشار خود روی دروازه لهستان را افزایش دهند. با این حال، حملات قهرمان یورو 2004 چندان خطرناک نبود.

در دقیقه 44، پاپاستاتوپولوس یک بار دیگر در میانه میدان مرتکب خطا شد که داور مسابقه با نشان دادن کارت زرد دوم، او را از زمین مسابقه اخراج کرد تا مشکلات یونان بیش از پیش شود.

در حالی که یک دقیقه از وقت‌های تلف‌شده نیمه نخست سپری شده بود، بازیکنان یونان توپی را از سمت راست روی دروازه لهستان فرستادند که این توپ با دستان مدافع لهستان برخورد کرد اما داور اعتقاد داشت که این برخورد عمدی نبوده و اعلام پنالتی نکرد. این تصمیم داور با اعتراض شدید یونانی‌ها مواجه شد تا بازی برای دقایقی از جریان عادی خارج شود.

سرانجام، این مسابقه در نیمه نخست با برتری یک بر صفر لهستان به پایان رسید و دو تیم با همین نتیجه به رختکن رفتند.

با شروع نیمه دوم، تغییری در ترکیب یونان ایجاد شد و نینیس جای خود را به سالپینگیدیس داد. در دقیقه 50، فرار بازیکنان یونان از سمت راست و سانتر آن‌ها روی دروازه موجب شد مدافع و دروازه‌بان لهستان دچار اشتباه شوند و توپ زیر پای سالپینگیدیس بیفتد. این بازیکن تعویضی نیز با یک ضربه محکم دروازه لهستان را باز کرد تا بازی به تساوی کشیده شود.

پس از این گل، لهستان فشار خود را افزایش داد اما نتوانست موقعیت جدی خلق کند. بازیکنان یونان نیز دل به ضد حملات بسته بودند. سرانجام در دقیقه 68، سالپینگیدیس روی یکی از این ضدحملات با دروازه‌بان لهستان تک به تک شد و با خطای او سرنگون شد. داور به نشانه پنالتی در سوت خود دمید و با کارت قرمز مستقیم، شژنسکی را اخراج کرد تا هر دو تیم 10 نفره شوند.

کاراگونیس کاپیتان یونان پشت ضربه پنالتی ایستاد اما تیتون دروازه‌بان دوم لهستان که درون دروازه ایستاده بود مسیر توپ را به درستی تشخیص داد و ضربه پنالتی را مهار کرد تا بازی همچنان یک بر یک دنبال شود.

در دقیقه 74، بازیکنان یونان یک بار دیگر دروازه لهستان را باز کردند اما کمک داور پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برده بود و این گل پذیرفته نشد. در دقایق 82 و 84 شوت‌های پولانسکی و لواندووسکی مهاجمان لهستان راهی به دروازه پیدا نکرد.

در ادامه تلاش دو تیم بی‌ثمر بود و نسختین مسابقه یورو 2012 با تساوی یک بر یک لهستان مقابل یونان به پایان رسید

محل برگزاری مسابقه: ورزشگاه ملی ورشو

هوا: نیمه ابری، 20 درجه سانتی‌گراد، رطوبت 77 درصد

داور: کارلوس ولاسکو کاربالو (اسپانیا)

ترکیب اولیه دو تیم:

لهستان: شژنی، بوئینیش، واسیلوسکی، پرکیس، پیشژک، پولانسکی، ریبوس، اوبرانیاک، موراوسکی، بلاژیکووسکی، لواندووسکی

یونان: چالکیاس، مانیاتیس، پاپادوپولوس، توروسیدیس، پاپاستاتوپولوس، هولباس، کاراگونیس، نینیس، کاتسورانیس، ساماراس، گکاس

مالکیت توپ: لهستان 52 درصد – یونان 48 درصد


[ شنبه 91/3/20 ] [ 4:10 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

Chus Pereda in the final of the Euro 1964

چهاردهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا ملقب به "یورو 2012" در حالی از فردا جمعه بصورت رسمی آغاز می‌شود که این برای سومین مرتبه است دو کشور بصورت همزمان میزبانی این مسابقات را برعهده گرفته‌اند. 

نخستین مرتبه یوفا دو کشور بلژیک و هلند را به عنوان میزبان مسابقات سال 2000 انتخاب کرد و دوره گذشته هم کشورهای اتریش و سوئیس میزبانان مشترک این جام لقب گرفتند. در نهایت لهستان و اوکراین برای سومین مرتبه به عنوان میزبانان مشترک این جام انتخاب شدند. 

شعار رسمی مسابقات "با هم تاریخ را می‌سازیم" در تاریخ 13 آذرماه سال 88 به همراه لوگوی جام رونمایی شد. این شعار بیانگر این است که برای نخستین مرتبه در تاریخ قاره اروپا رقابت‌های یورو در مرکز و شرق اروپا برگزار می‌شود.  

در نماد بازی‌های یورو 2012 که به شکل یک گل است، دو شاخه به صورت برگ وجود دارد که نماد هر یک از دو کشور میزبان یورو 2012 است. در میان این دو برگ، گل این شاخه توپ فوتبال ترسیم شده ‌است. شکل بصری نماد از هنر سنتی ویکینانکی که نوعی هنر برش کاغذ در نواحی روستایی اوکراین و لهستان است، گرفته شده‌ است. هنر ویکینانکی نماد جانداران و گیاهان مناطق محلی این ناحیه در ادای احترام به طبیعت و رشد و باروری است. 

نگاهی گذرا بر ادوار جام ملت‌های اروپا: 

ایده برپایی جام ملت‌هاى اروپا که در ابتدا "قهرمان اروپا" نامیده مى‌شد، نخستین مرتبه توسط "آنری دلونای" فرانسوی در سال 1927 مطرح شد اما این ایده تا سال 1957 یعنی سه سال بعد از مرگ او عملی نشد. 

دلونای که در نیمه ابتدایى دهه پنجاه میلادى به عنوان دبیر کل وقت یوفا و فدراسیون فوتبال فرانسه فعالیت می‌کرد، طرحى ساده براى حضور تمام تیم‌هاى ملى اروپایى در بازیهاى رفت و برگشت وسط هفته ارائه داد و روزنامه اکیپ فرانسه هم با او هم صدا شد اما فیفا از ترس بى اعتبار شدن جام جهانى یوفا را مجبور کرد این طرح را در سال 1954 رد کند. 

یک سال بعد پس از مرگ دلونای ، پسرش "پیر" با حمایت روزنامه نگاران، رویاى پدر برآورده و پروژه برگزاری "جام قهرمانى اروپا" در تاریخ 28 سپتامبر سال 1958 در قلب شوروى کلید خورد. در نهایت جام ملت‌های اروپا که بسیاری آن را همطراز جام جهانی می‌دانند، نخستین مرتبه در سال 1960 و به میزبان کشور فرانسه برگزار شد و به افتخار دلونای، جام قهرمانی این مسابقات با نام این شخصیت به "ایگور نتو" کاپیتان تیم شوروی قهرمانی نخستین دوره مسابقات اهدا شد. 

نخستین بازی مرحله انتخابی اولین دوره جام ملت‌های اروپا 5 آوریل سال 1959 بین دو تیم ایرلند جنوبی و چکسلواکی برگزار شد که ایرلند با نتیجه 2 بر صفر در این بازی پیروز شد و اتحاد جماهیر شوروی در فینال با نتیجه 2 بر یک یوگسلاوی را شکست داد و فاتح نختسین دوره این جام لقب گرفت. مترویلی(49) و پونه دلنیک(113) برای شوروی و کالیچ(43) برای یوگسلاوی در آن بازی گل زدند. 

در این سال‌ها آلمان که تا پیش از یورو 1990 با نام آلمان غربی در مسابقات شرکت می‌کرد، با 3 قهرمانی(1972، 1980 و 1996) و سه عنوان نایب قهرمانی(1976، 1992 و 2008) بهترین تیم این جام اروپایی محسوب می‌شود. اسپانیا با دو قهرمانی(1964 و 2008) و یک نایب قهرمانی(1984) در رده دوم و فرانسه با دو قهرمانی(1984 و 2000) در رده‌های بعدی قرار دارند. 

اتحاد جماهیر شوروی تنها جام نخست را فتح کرد ولی سه عنوان نایب قهرمانی(1964، 1972 و 1988) در کارنامه‌اش دارد. تیم‌های جمهوری چک یک قهرمانی(1976 - با نام چکسلواکی) و یک نایب قهرمانی(1966) و ایتالیا یک قهرمان(1968) و یک نایب قهرمانی(2000) رده‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‍‌اند. هلند(1988)، دانمارک(1992) و یونان(2004) دیگر کشورهایی هستند که یک مرتبه این جام معتبر رابالای سر برده‌اند. 

در این بین اما انگلستان که تنها یک عنوان سومی در سال 1968 بدست آورده است، ناکام‌ترین تیم اروپایی در این جام معتبر محسوب می‌شود و هواداران فوتبال در این کشور در سال‌ها است در حسرت دیدن جام بالای سر کاپیتان‌های خود هستند. 

The official adidas match ball for the upcoming Euro 2012 football championships, the Tango 12 is presented

اسامی تیم‌های قهرمان ادوار گذشته جام ملت‌های اروپا به شرح زیر است: 

1960 فرانسه: 

فینال: شوروی 2 - یوگسلاوی یک 

دیدار رده‌بندی: چکسلواکی 2 - فرانسه صفر 

ستاره جام: ویکتور پوندلنیک از شوروى 

آقاى گل: ژان ونسان و ژوست فونتن از فرانسه با 5 گل 

1964 اسپانیا: 

فینال: اسپانیا 2 شوروی یک 

دیدار رده‌بندی: مجارستان 3 - دانمارک یک 

ستاره جام: لوییس سوآرس از اسپانیا 

آقاى گل: اولد مادسن از دانمارک با 7 گل 

1968 ایتالیا: 

فینال: ایتالیا یک(2) - یوگسلاوی یک(صفر) - پنالتی 

دیدار رده‌بندی: انگلستان 2 - شوروی صفر 

ستاره جام: دینو زوف از ایتالیا 

آقاى گل‌ها: دراگان ژاجیچ از یوگسلاوى با 3 گل 

1972 بلژیک: 

فینال: آلمان غربی 3 - شوروی صفر 

دیدار رده‌بندی: بلژیک 2 - مجارستان یک 

ستاره جام: گردمولر از آلمان غربى 

آقاى گل: گرد مولر از آلمان غربى با 5 گل 

1976 یوگسلاوی: 

فینال: چکسلواکی 2(5) - آلمان غربی 2(3) 

دیدار رده‌بندی: هلند 3- یوگسلاوی 2 

ستاره جام: آنتونیو پاننکا از چکسلواکى 

آقاى گل: دیتر مولر از آلمان غربى با 4 گل 

1980 ایتالیا: 

فینال: آلمان غربی 2 - بلژیک یک 

دیدار رده‌بندی: چکسلواکی یک(9) - ایتالیا یک(8) 

ستاره جام: هورست هروبش از آلمان غربى 

آقاى گل: کلاوس آلوفس از آلمان غربى با 3 گل 

1984فرانسه:(از این دوره دیدار رده‌بندی برگزار نشد)

فینال: فرانسه 2 - اسپانیا صفر 

ستاره جام: میشل پلاتینى از فرانسه 

آقاى گل: میشل پلاتینى از فرانسه با 9 گل 

1988 آلمان غربی: 

فینال: هلند 2 - شوروى صفر 

ستاره جام: مارکو فان باستن از هلند 

آقاى گل: مارکو فان باستن از هلند با 5 گل 

1992 سوئد: 

فینال: دانمارک 2 - آلمان صفر 

ستاره جام: پیتر اشمایکل از دانمارک 

آقاى گل‌ها: دنیس برکمپ از هلند، هنریک لارسن از دانمارک، توماس ریدله از آلمان و توماس برولین از سوئد با 3 گل 

1996 انگلستان: 

فینال: آلمان 2 - چک یک 

ستاره جام: ماتیاس سامر از آلمان 

آقاى گل: آلن شیرر از انگلستان با 5 گل 

2000بلژیک - هلند: 

فینال: فرانسه 2 - ایتالیا یک 

ستاره جام: دیوید ترزگه از فرانسه 

آقاى گل‌ها: پاتریک کلایورت از هلند و ساوو میلوشوویچ از یوگسلاوى با 5 گل 

2004 پرتغال: 

فینال: یونان یک - پرتغال صفر 

ستاره جام: تئودور زاگوراکیس از یونان 

آقاى گل: میلان باروش از جمهوری چک با 5 گل 

2008 اتریش - سوئیس: 

فینال: اسپانیا یک - آلمان صفر 

ستاره جام: ژاوی هرناندز از اسپانیا 

آقای گل: داوید ویا از اسپانیا با 4 گل


[ پنج شنبه 91/3/18 ] [ 3:48 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]

چهاردهمین دوره مسابقات یورو 2012 از روز جمعه با حضور 16 تیم در 4 گروه 4 تیمی آغاز خواهد شد. از دو سال قبل تیم‌های راه‌یافته به این جام در کنار اوکراین و لهستان، میزبانان مشترک پیکارها، برای حضوری شایسته در این مسابقات که پس از جام جهانی، مهمترین رویداد فوتبال جهان محسوب می‌شود، تلاش خود را آغاز کردند.

گذر از مراحل سخت و دشوار دور مقدماتی، سبب شد تیم‌هایی که به «آوردگاه اوکراین و لهستان»‌ می رسند در بالاترین سطح کیفی قرار داشته و مدعی فتح جام باشند. از این رو برخی از کارشناسان باور دارند خیلی از تیم‌های حاضر در یورو 2012  صاحب بخت قهرمانی هستند و هیچ تیمی از پیش بازنده نیست.

با این حال در آستانه شروع جام، بازار پیش‌بینی‌ها در مورد بیشترین بخت قهرمانی تیم‌‌ها داغ است. بر همین اساس هم اکنون عمده نگاه ها در این زمینه متوجه تیم ملی آلمان است. ژرمن‌ها که با سه قهرمانی در این جام در سال‌‌های 1972، 1980 و 1996 صاحب بیشترین تعداد قهرمانی هستند،‌ پس از درخشش در رقابت‌های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی با استفاده از تیمی جوان و جویای نام، اکنون تیمی در اختیار دارند که علاوه بر خصلت جوانی، صاحب تجربه کافی برای در اختیار گرفتن جام برخوردار است.

ژرمن‌ها که تحت هدایت یواخیم لو، مربی صاحب سبک خود به تیمی با فوتبال هجومی تبدیل شده اند، برای رسیدن به آنچه ماه‌ها در انتظارش هستند،‌ باید ابتدا از سد حریفان بسیار دشوار در گروه دوم (گروه مرگ) یعنی پرتغال، دانمارک و هلند گذر کرده و خود را به دور حذفی برسانند تا به تدریج به فتح جام نزدیک و امیدوار شوند.

در کنار آلمان‌، تحلیل‌گران زیادی همچنین بخت قهرمانی زیادی برای اسپانیا قائل شده‌اند. ماتادورها که دو سال قبل قهرمانی جام جهانی را کسب کردند، در سال 2008 که این پیکارها در سوئیس و اتریش انجام شد، با استفاده از ستارگان نامدار خود قهرمانی را از آن خود کردند.

In this handout image supplied by the Royal Spanish Football Federation, the Spanish quad

این تیم که تحت هدایت ویسنته دل بوسکه در چهار سال گذشته همواره درخشیده، اکنون در وضعیتی قراردارد که تحلیل‌گران را بر‌‌ آن داشته تا از آن به عنوان مدعی فتح مجدد نام ببرند.

در کنار این دو رقیب، تیم‌های دیگری همچون ایتالیا، فرانسه ، انگلیس، پرتغال و هلند نیز حضور دارند که هر یک صاحب بخت برشمرده می شوند. لاجوردی پوشان که در پیکارهای آفریقای جنوبی، ناکام بزرگ لقب گرفتند، اکنون تحت هدایت پراندلی گام به این مسابقات می‌گذارند اگرچه با حاشیه‌های زیادی مواجه هستند.

فرانسه نیز با لوران بلان در دو سال گذشته حرف های زیادی برای گفتن داشته و اکنون با تیمی متفاوت قدم به جام می گذارد. انگلیس تیم مرموز این مسابقات است زیرا در فاصله کم تا شروع این جام صاحب مربی مجربی همچون روی هاجسن شده است. اتفاق تلخ روی داده در اردوی این تیم، مصدومیت تنی چند از بازیکنان نامدار و کلیدی و در نتیجه دور ماندن از یورو 2012 است.

همچنین پرتغال با هدایت پائولو بنتو و هلند، فینالیست جام جهانی با هدایت فان مارویک حرف‌هایی برای گفتن در جام ملت‌ها خواهند  داشت.

*گروه بندی‌ جام ملت‌های اروپا – یورو 2012 :

گروه اول:

لهستان، یونان، روسیه، جمهوری چک

گروه دوم:

هلند، دانمارک،‌ آلمان، پرتغال

گروه سوم:

اسپانیا، ایتالیا، ایرلند،‌کرواسی

گروه چهارم:

اوکراین، سوئد، فرانسه،‌انگلیس

*محل اقامت (کمپ) تیم‌‌های حاضر:

کرواسی: وارکا

جمهوری چک:‌ ورژلاو

دانمارک: کولوبرزیک

انگلیس: کراکو

فرانسه: دونتسک

آلمان: گدانسک

یونان: یاشرانکا

ایتالیا: کراکو

هلند: کراکو

لهستان: ورشو

پرتغال: اوپلانیکا

جمهوری ایرلند: سوپوت

روسیه: ورشو

اسپانیا: گنه‌وینو

سوئد: کونچا زاپا

اوکراین: کیف

EURO 2012 mascots Slavko and Slawek pose

*ورزشگاه‌های میزبان جام: 

1: لهستان:

ورزشگاه ملی ورشو: 58 هزار نفر گنجایش

پی.جی.ای آره‌نا گدانسک: گنجایش : 43 هزار نفر

مونیسیپال ورژلاو ، گنجایش: 42 هزار نفر

مونیسیپال پوزناری، گنجایش : 43 هزار نفر

2- اوکراین:

ورزشگاه المپیک کیف، گنجایش: 60 هزار نفر

ورزشگاه دونباس دونتسک، گنجایش: 50 هزار نفر

ورزشگاه متالیست خارکف، گنجایش : 35 هزار نفر

ورزشگاه آره‌نا لی‌ویف، گنجایش : 30 هزار نفر

*قهرمان ادوار گذشته اروپا:

سال 1960: شوروی سابق

سال 1964: اسپانیا

سال 1968: ایتالیا

سال 1972:‌آلمان

سال 1976:جمهوری چکسلواکی سابق

سال 1980: آلمان

سال 1984: فرانسه

سال 1988:هلند

سال 1992: دانمارک

سال 1996:‌آلمان

سال 2000 : فرانسه

سال 2004: یونان

سال 2008: اسپانیا

سال 2012:‌؟

*میزبانان ادوار گذشته:

سال 1960:‌فرانسه

سال 1964: اسپانیا

سال 1968:‌ایتالیا

سال 1972:‌بلژیک

سال 1976: یوگسلاوی

سال 1980 : ایتالیا

سال 1984:‌فرانسه

سال 1988:‌آلمان

سال 1992:سوئد

سال 1996:انگلیس

سال 2000: بلژیک و هلند

سال 2004: پرتغال

سال 2008: اتریش و سوئس

سال 2012:‌اوکراین و لهستان

*داوران حاضر در یورو 2012:

انگلیس: هاوارد وب

فرانسه: استفانی لانوی

آلمان: ولفگانگ اشتارک

مجارستان: ویکتور کاسای

ایتالیا: نیکولا ریزولی

هلند: بی‌رون کویپرس

پرتغال: پدرو پرونکا

اسکاتلند: کریگ توماسن

اسلوونی : دامیر اسکومینا

اسپانیا: کارلوس ولاسو کاربالو

سوئد: یوناس اریکسون

ترکیه: کونیات چاکر

*مربیان 16 تیم یورو 2012:

لهستان: فرانسیک اسمودا

یونان: فرناندو سانتوس

روسیه :‌دیک ادووکات

جمهوری چک: میشل بیلک

هلند:‌برت فان مارویک

آلمان: یواخیم لو

دانمارک:‌مورتن اولسن

پرتغال : پائولو بنتو

اسپانیا: ویستنه دل بوسکه

ایتالیا : چزاره پراندلی

ایرلند: جیووانی تراپاتونی

کرواسی: اسلووان بیلیچ

اوکراین: اولگ بلوخین

سوئد: اریک هامرن

انگلیس:‌روی هاجسن

فرانسه :لوران بلان

*5 بازیکن حاضر در جام ملت ها که تاکنون هیچ بازی ملی در کارنامه نداشته اند:

جک بوتلند، انگلیس

امانوئل جیاچیرینی، ایتالیا

والادیمیر گرانات،‌روسیه

ایووان کوالا، کرواسی

کاسپر اشمایکل، دانمارک

*بازیکنان باشگاه صدتایی‌های یورو 2012:

رقابت های یورو 2012 پذیرای 12 بازیکن است که سابقه بیش از 100 بازی ملی را دارند و عضو کلوپ موسوم به صدتایی‌ها هستند.

129 بازی ملی: ‌ایکر کاسیاس ، اسپانیا

126 بازی ملی: آندرس سوونسون، سوئد

121 بازی ملی:‌ شی گیون،‌ جمهوری ایرلند

115 بازی ملی: جیورجوس کاراگونیس، یونان- رابی کین، جمهوری ایرلند

114 بازی ملی: میروسلاو کلوزه، آلمان – دنیس روم دال، دانمارک- آناتولی تیموچوک، اوکراین

113 بازی ملی: جیان لوییجی بوفون،‌ایتالیا، اولف ملبورگ، سوئد

108 بازی ملی: ژاوی، اسپانیا

105 بازی ملی: آندری شوچنکو، اوکراین


[ چهارشنبه 91/3/17 ] [ 4:21 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]
<      1   2   3      
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب