فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز ، نایت اسکین


خواندنی های یورو 2008 - شوتبال!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوتبال!

رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا - یورو ‌2008 - از فردا آغاز می شود.

سوئیس و اتریش میزبانی یورو ‌2008 را به عهده دارند. پس از یورو ‌2000 که کشورهای هلند و بلژیک به طور مشترک میزبان آن بودند این دومین بار است که دو کشور به صورت مشترک میزبانی را بر عهده می گیرند.

در سال ‌2012 هم این اتفاق برای سومین بار و با میزبانی مشترک کشورهای لهستان و اوکراین رخ می دهد. ‌16 تیم در قالب ‌4 گروه در این رقابت ها حضور دارند.

تیم‌های اتریش و لهستان اولین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه می کنند. تیم ملی آلمان با ‌3 بار قهرمانی بهترین کارنامه را در رقابت های جام ملت های اروپا در اختیار دارد، قهرمان این بازی ها به عنوان نماینده اروپا در مسابقات جام کنفدراسیون ها که در سال ‌2009 در کشور آفریقای جنوبی برگزار می شود حضور خواهد داشت.

*محل برگزاری*

تیم ملی سوئیس تمامی بازی های مرحله گروهی خود را در شهر بازل برگزار می کند و تیم اتریش هم تمامی بازی های مرحله را در شهر وین انجام خواهد داد.

در سال ‌2004، شهر زوریخ به یک مشکل بزرگ برای مسوولین برگزاری رقابت ها تبدیل شد، در واقع قرار بود استادیوم "هاردنرم" بازسازی شود و به عنوان استادیوم شهر زوریخ مورد استفاده قرار گیرد اما شرایط این استادیوم مورد تایید اتحادیه فوتبال اروپا قرار نگرفت و این مساله باعث به وجود آمدن درگیری‌هایی میان یوفا و مسوولان برگزاری رقابت ها شد. موضوع مورد بحث این بود که هر دو کشور سوئیس و اتریش هر کدام باید از چهار استادیوم برای میزبانی استفاده می کردند. این مشکل وقتی حل شد که مسوولان مربوط به جای این استادیوم، ورزشگاه لتزی گراند را مورد بازسازی قرار دادندکه اتحادیه نیز با این مساله موافقت کرد. استادیوم لتزی گراند اولین بازی خود را در تاریخ ‌23 سپتامبر ‌2007 میزبانی کرد.

* جام جدید*

جام این دوره از بازی‌ها با شکلی متفاوت تر از قبل به تیم قهرمان اعطا می شود. این جام نسخه جدیدی از جام "هانری دلازی" است که توسط «لاندن آسپری» طراحی و ساخته شده است. این جام تقریبا شکلی شبیه به نسخه طراحی شده توسط "آرتوس براند" دارد.

توپ کوچکی که در دوره های قبلی بر روی پشت جام وجود داشت به همراه مجسمه حکاکی شده حذف شده است. همچنین پایه نقره ای جام هم در جهت محکم تر و ثابت تر شدن، بزرگتر شده است. نام کشورهای قهرمان دوره های قبل که بر روی پایه جام به چشم می خورد این بار در پشت جام حک شده که توسط نقره تمام عیار ساخته شده است. این جام ‌8 کیلوگرم وزن و ‌60 سانتی متر بلندی دارد.

*داوران و مسوولین بازی‌ها*

‌12 داور و ‌24 کمک داور برای حضور در این بازی ها انتخاب شده اند که در جدول زیر اسامی آنها را مشاهده می کنید:

کشور - داور - کمک ها

اتریش - کزاد پلانز و ایگون بروتر- مارکوس مایر

بلژیک - فرانک دبیلکر و پیترهرمانس - الکس ورستراتن

انگلستان - هاوارد وب و دارن کان – مایک مولارکی

آلمان - هربرت فاندل و کارستن کاداک - ولکر وازل

یونان - کایروس واسارس و دیمیتریس بوزارتریدیس – دیمیتریس سارایداس

ایتالیا - روبرتو روزتی و آلساندرو گریزلی - پائولو کالکانو

هلند - پیتر ونیک و آدریان اپنیا - هانس تن هوو

نروژ - تام هنینگ و اوورب جیرآگ هالن - جان پیتر راندن

اسلواکی - لوبوس میشل و رومان اسلاسیکو- مارتن بالکو

اسپانیا - مانوئل فوتو گنزالس و یوسته خیمنز – خالوو گوادامورو

سوئد - پیتر فرودفلت و اشتفان ویتبرگ - هنریک آندرن

سوئیس - ماسیو بوساکا و ماتیاس آرنت- اشتفان کوهات

*تیم ها*

هر کشور باید اسامی ‌23 بازیکن را برای این رقابت ها ارائه دهد که در این بین وجود سه دروازه‌بان برای هر تیم در تاریخ ‌28 مه ‌2008 اجباری اعلام شد. در صورتی که پیش از آغاز بازی ها، ‌یک بازیکن به گونه ای مصدوم شود که این مصدومیت مانع از حضور وی در بازی اول تیمش شود یک بازیکن جدید می تواند جانشین بازیکن مصدوم شود.

*مرحله حذفی*

مرحله حذفی این دوره از رقابت‌ها نسبت به دوره های قبلی کمی متفاوت است. در این دوره از بازی‌ها تیم های گروه‌های A و B و تیم های گروه های D, C تا مرحله نهایی از یکدیگر جدا خواهند بود. دلیل این تغییر شکل ایجاد تساوی در زمان استراحت تیم ها می باشد. همچنین در پی یک تغییر اساسی برای اولین بار در تاریخ جام ملت های اروپا تنها دو استادیوم (جیکوب پارک در بازل سوئیس وارنست‌هاپل در وین اتریش) برای هفت بازی مرحله حذفی مورد استفاده قرار می گیرند.

*توپ این دوره از بازی ها*

توپ این دوره برای اولین بار در مراسم قرعه کشی به نمایش درآمد. این توپ که توسط شرکت آدیداس طراحی شده است "یوروپاس" نام دارد. این توپ ساختاری شبیه به توپ Teangeist دارد با این تفاوت که سطح آن مورد اصلاح قرار گرفته است. نسخه یورو پاس گلوریا هم برای مسابقه نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

*شعار این دوره*

شعار این دوره از بازی ها در تاریخ ‌24 ژانویه ‌2007 انتخاب شد. عنوان این شعارExpect Emotions (در انتظار هیجان باشید) است.

*نماد این دوره از بازی ها*

پس از انجام رای گیری، دو نماد رسمی برای رقابت های یورو ‌2008 انتخاب شدند. گزینه هایی این رای گیری به ترتیب زیر بودند:

"ناگی" و "زیگی"، "فلیتز و بیتز" و "تریکیس و فلیکس" که پس از برگزاری رای گیری،‌ دو نماد تریکیس و فلیکس به عنوان نماد رسمی این دوره از بازی‌ها انتخاب شدند.

این دو نماد بیش از ‌36 درصد آرا را کسب کردند. کریستین ماتشلر مدیر برگزاری مسابقات در کشور سوئیس در این باره گفت: اطمینان دارم که نماد بازی ها نقش مهمی برای درک کلی رقابت ها ایفا می کنند.

*جایزه مالی*

اتحادیه فوتبال اروپا اعلام کرد که مبلغی بالغ بر ‌184 میلیون یورو به عنوان جایزه این دوره از بازی‌ها بین تیم های حضور یافته تقسیم می کند که این رقم ‌15 میلیون یورو نسبت به دوره قبل افزایش یافته است.

جوایز این دوره به شرح زیر است:

مرحله گروهی (هر بازی): برد: ‌1 میلیون یورو ؛ تساوی: پانصد هزار یورو

مرحله یک هشتم: ‌2 میلیون یورو ( تیم برنده)

مرحله یک چهارم: ‌3 میلیون یورو (تیم برنده)

مرحله نیمه نهایی: ‌5/4 میلیون یورو( تیم برنده)

قهرمان: ‌5/7 میلیون یورو

در صورتی که تیم قهرمان، تمام بازی‌های مرحله گروهی خود را نیز با برد پشت سر گذاشته باشد مبلغ ‌23 میلیون یورو جایزه دریافت می کند.

غایبان بزرگ یورو 2008

وقتی امسال سه تیم انگلیسی به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه یافتند، دیگر تقریبا مشخص شده بود که این جام به انگلیس خواهد رفت. سؤال اساسی در لحظاتی که در دیدار فینال کار به شلیک ضربات پنالتی کشیده شد، این بود: چلسی و یا منچستر یونایتد، کدامیک بر جام قهرمانی بوسه خواهد زد؟ اما شادی آن شب منچستریونایتد و دوستدارانش تنها مرهمی بود بر تن مهد فوتبال جهان. انگلیس این روزها غایب بزرگ جام قهرمانی ملت های اروپاست.

صدای آلمان در این مورد می نویسد: سخن از غیبت بزرگان است. روز سه شنبه (? ژوئن) همه نگاه ها به "کازا آتزوری" یا محل سکونت تیم ملی ایتالیا در "اوبر والترس دورف" ، در اتریش دوخته شد که اردوی تدارکاتی ایتالیایی ها در آن قرار دارد. ساعت شش بعد از ظهر هنگامی که لاجوردی ها در میدان مشغول تمرین بودند ناگهان فابیو کاناوارو بر اثر برخورد با جرجیو چیلینی نقش بر زمین شد. پس از پانزده دقیقه کاناوارو به بیمارستان منتقل شد و در پی آن معلوم شد که جراحاتش به گونه ای است که نمی تواند در رقابت های جام سیزدهم حضور داشته باشد.

آتزوری‌ها بدون کاپیتان خود که یکی از بهترین مدافعان جهان و یکی از ستون های اصلی تیم است، رقابت های مقدماتی در گروه مرگ را آغاز خواهند کرد. گروهی که شامل فرانسه، هلند، ایتالیا و رومانی است. ایتالیایی‌ها پس از چهل سال آمده بودند تا به عنوان قهرمان جهان، عنوان قهرمانی اروپا را نیز تصاحب کنند. روزنامه "کوریره دلو اسپورت" اما در شماره روز چهارشنبه، در تیتر خود با قهرمانی اروپا خداحافظی کرد و نوشت "آدیو".

از همین گروه، ریموند دومنش، سرمربی تیم ملی فرانسه، اعلام داشت که در روز نهم ژوئن، در دیدار با رومانی، پاتریک ویرا، کاپیتان این تیم، حضور نخواهد داشت. اعلام این خبر به شایعات بیشتری در مورد عدم حضور او در کل رقابت های جام اروپا دامن زد.

کلارنس سیدورف، بازیکن خط میانی میلان یکی دیگر از بزرگانی است که در این گروه عدم حضورش همه و حتی مارکو فان باستن، سرمربی تیم ملی هلند را هم متعجب کرد. سیدورف ?? ساله که برای میلان ایتالیا توپ می زند، پیش از این توسط فان باستن به جمع ملی پوشان هلند در مسابقات جام جهانی آلمان دعوت نشده بود. وی در اواسط ماه گذشته انصراف خود را برای حضور در جام قهرمانی اروپا اعلام داشت. سیدورف در سه دور از مسابقات جام قهرمانی اروپا رهبری خط میانی هلند را برعهده داشت.

در عکس گروهی تیم ملی اسپانیا که با روسیه، یونان و سوئد در یک گروه قرار دارد، جای یک چهره خالی است و آن کسی نیست جز رائول. این  مهاجم کهنه کار و کاپیتان تیم رئال مادرید، در ??? مسابقه ای که برای کشورش انجام داده، ?? گل به ثمر رسانده و بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال اسپانیا محسوب می شود. 

رائول با روی کار آمدن برند شوستر به عنوان سرمربی رئال مادرید، تولدی تازه را تجربه کرد و با زدن ?? گل، سهم بسزایی در موفقیت تیمش داشت. در روزهای اخیر حتی روزنامه ورزشی "مارکا" رائول را به عنوان بهترین بازیکن این فصل از رقابت‌های لیگ دسته اول اسپانیا انتخاب کرد. اما با وجود همه این موفقیت ها، آراگونس از دعوت این ستاره ?? ساله به تیم ملی چشم پوشید و ترجیح داد که چهره های جوان را به خدمت گیرد. 

بدون تردید، برند اشنایدر برای آلمان، روزیتسکی برای جمهوری چک، ادواردو، مهاجم برزیلی الاصل کرواسی و شوکور و باشتورک برای ترکیه نیز از دیگر غایبان بزرگ این دور از مسابقات جام قهرمانی فوتبال اروپا هستند.


[ جمعه 87/3/17 ] [ 11:14 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب