فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز ، نایت اسکین


مدیریت ورزش:اکنون انتقادها احساسی است. - شوتبال!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوتبال!

دکتری مدیریت ورزش گفت: در حال حاضر نقدها کمتر منطقی بوده و بیشتر از روی احساسات بیان می شود. بگذارید چند مدتی بگذرد و بحث المپیک از تب وتاب بیفتد آن گاه می‌توان نشست و با نظرات کارشناسی، نظام ورزش کشور را باز مهندسی کرد.

علیرضا الهی، دارنده‌ی دکترای مدیریت ورزش درگفت‌وگو و در ارتباط با عملکرد کاروان ایران در المپیک بیان کرد: بگذارید نقد به نقد کنم، انتقادها باید منطقی باشد حالا هم دارند از روی احساسات انتقاد می‌کنند. نباید به دنبال مقصر بگردیم حالا وقت این کارها نیست ورزش ما باید تفکر سیستمی داشته باشد.

وی ابراز تاسف کرد: متاسفانه مشکل اساسی ورزش این است که وقتی شکست می خوریم به دنبال شناسایی ضعف‌ها می‌گردیم. قبل از اعزام هیچ گاه روی شناسایی ضعف‌های تیم ملی کشتی بحث نکردیم و از ضعف‌ ها و تهدیدهای احتمالی دو و میدانی و وزنه برداری صحبتی نشد.

الهی تاکید کرد: نتیجه گرایی آفتی است که ورزش ما شدیداً به آن دچار شده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این گونه فرض کنید که سوریان شکست نمی خورد، معصومی دقیقه ی آخر خاک نمی‌شد یا حدادی آسیب نمی‌دید و در پیک اجرای خود پرتاب می‌کرد و کاروان ایران با چندین مدال رنگارنگ بر می‌گشت؛ درست است که چنین عملکردی در روحیه مردم تاثیرات مثبت بسزایی داشت ولی آیا ضعف های موجود در نظام ورزش کشور با کسب این چند مدال برطرف می شد؟ آیا در این حالت جز این بود که ضعف‌های خود را پشت این مدال‌ها پنهان می‌کردیم؟

الهی ابراز تاسف کرد و افزود: بهتر است خودمان را گول نزنیم . بضاعت کنونی ورزش ما با یکی دو مدال بالا و پایین همین است. کسب چند مدال بیتشر به هیچ وجه توسعه‌ی پایداری در ورزش کشور ایجاد نمی کرد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر به ورزش کشور به عنوان یک سیستم نظز بیندازیم آن گاه برای آن سه مولفه اصلی می توان متصور شد. مولفه‌ی اول،" ورودی های سیستم ورزش" است، ورودی شامل ورزشکار، مربی ، امکانات و بودجه ... است و اگر انصاف داشته باشیم باید اذعان داشت که در بحث امکانات، مسئولان سازمان تربیت‌بدنی خوب کار کرده‌اند و در جای خود بسیار قابل تحسین است ولی از سویی توجه به امکانات ورزشی نباید ما را از توجه به سایر موارد بازدارد.

وی ادامه داد: مولفه‌ی دوم "فرآیند" نام دارد. ورودی های نظام ورزش کشور به این مرحله وارد شده و در صورتی که به طور بهینه مدیریت شوند نتایج خوبی را ایجاد خواهند کرد. در حقیقت مدیریت اثربخش مهمترین عامل موفقیت در این بخش است. مواردی چون پرورش ورزشکاران، ایجاد آمادگی‌های جسمانی، روانی، تغذیه ورزشی مناسب و امثالهم در بخش فرایندی نظام ورزش قرار می گیرند.

الهی" مولفه خروجی" را آخرین مولفه نظام ورزشی دانست و گفت: اگر روی مولفه ورودی و فرآیند به طور مناسب کار کنیم مولفه خروجی ( به طور مثال کسب نتیجه در المپیک پکن) خوب نتیجه می‌دهد. در ورزش متاسفانه فقط به مولفه‌ی خروجی نگاه می‌کنیم بدون اینکه ورودی‌ها را ارزیابی کنیم. کجا نظام استعدادیابی در کشور جا افتاده و نخبه‌ها را پرورش داده‌ایم که انتظار نتیجه‌ی خوب داریم.

این دکترای مدیریت ورزش با بیان اینکه باید کل ورزش را از نتیجه گرایی و جزئی نگری خارج کنیم  گفت: اگر می‌خواهیم در ورزش به پیشرفت برسیم باید نگاه خود را از توجه به خرده نظام کنار زده و به همه‌ی اجزاء توجه کنیم . البته بدیهی است که نگاه و توجه مناسب به دو مولفه اول ما را به خروجی‌های رضایت بخش نیز خواهد رساند.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است چند هفته موضوع کسب نتایج کاروان ایران مسکوت بماند، حالا انتقادات از روی احساسات است. مثلا یک مربی که خودش را صاحب حق و شایسته مربیگری در تیم ملی می دانسته ولی این موضوع عملی نشده حالا ممکن است دست به انتقادات تخریبی بزند که هیچ دردی را از ورزش کشور دوا نمی کند. بهتر است بگذاریم تب و تاب المپیک بخوابد و احساسات فروکش کند بعد یک گروه متشکل از صاحبنظران نه تنها نتایج کاروان ورزشی بلکه باز مهندسی ورزشی کشور را مدنظر قرار دهند.

الهی تاکید کرد: در چنین بررسی هایی ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهیم و مشخص کنیم رسالت ورزش در کشورمان در حال حاضر واقعاً چیست و چه باید باشد؟ معلوم کنیم واقعا نقش دولت در ورزش چگونه باید باشد؟ آیا نقش آن دخالت مستقیم است یا نقش کمکی و حمایتی دارد؟

وی گفت: از منتقدان می‌خواهم که احساساتی عمل نکنند و بگذارند اندکی زمان بگذرد. نتایج کاروان ایران محصول کار سیستم ورزش کشور است نه کوتاهی و اشتباه یکی دو نفر، باید سیستم ورزش کشور باز مهندسی شود.

الهی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه ورزش ما گرفتار دور باطل شده است همیشه تا ده روز بعد از یک مسابقه مهم درباره آن حرف می‌زنیم،‌ آب‌ها که ازآسیاب افتاد، سرخانه‌ی اول بر می‌گردیم تا زمانی که از این دور باطل بیرون نیاییم وضع ورزش ما همین است. وقتی خود را از این دور باطل نجات دادیم می توانیم در مسیر توسعه‌ی پایدار گام برداریم وقتی مدیریت درست شود همه چیز در سایر آن شکل می‌گیرد.


[ چهارشنبه 87/6/6 ] [ 3:48 عصر ] [ امیر ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب