فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز ، نایت اسکین


*عملکرد صداوسیما در المپیک 2008* - شوتبال!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوتبال!

با پایان مسابقات المپیک پکن، تلاش صداوسیما نیز برای پوشش این رقابت‌ها تمام شد. البته گرچه کارشناسان درباره‌ی کیفیت عملکرد صداوسیما در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما اغلب مخاطبان دست‌کم از پوشش المپیک از رسانه‌ی ملی احساس رضایت می‌کنند.

در ارزیابی عملکرد رسانه‌ی ملی با هیوا یوسفی (دبیر سرویس ورزشی روزنامه اعتماد ملی)، آرش راهبر(دبیر تحریریه روزنامه دنیای فوتبال و دبیر سرویس ورزشی روزنامه کارگزاران) و غلامحسین شعبانی(مدیرمسوول مجله‌ی دنیای ورزش) و تعدادی از مخاطبان گفت‌وگو کرده است.

***

آرش راهبر دبیر و تحریریه روزنامه‌ «دنیای فوتبال» معتقد است. صداوسیما در پخش تصاویر ورزشکاران ایران مطابق انتظار عمل کرد و همه‌ی مسابقاتی که قابل پخش بود را روی آنتن فرستاد. در زمینه‌ی مسابقات مهم رشته‌های ورزشی دیگر عملکرد بدی نداشت.

وی درباره‌ی مهمانان ویژه برنامه‌های المپیک به خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: برخی از مهمانان به اصطلاح راحت و پوست‌کنده دیدگاه‌های خود و اتفاقات رخ‌داده را بیان می‌کردند اما بعضی دیگر پرده‌پوشی و حقایق را کتمان می‌کردند بنابراین دیدگاه‌های بسیار شخصی بیان می‌شد که برخی از آن‌ها مطابق واقعیت نبود.

دبیر سرویس ورزشی روزنامه‌ی «کارگزاران» می‌افزاید: برخی از گزارشگرانی که ویژه برنامه‌های المپیک را اجرا می‌کردند و بعضی مجریان به کار خود تسلط کافی نداشتند. آنان گاهی اوقات بی‌جهت سعی در ایجاد هیجان می‌کردند و در زمان‌های دیگر عملکردی معکوس داشتند. البته نتایج ضعیف کاروان ایرانی در المپیک باعث شد که عملکرد صداوسیما هم کاملا خوب ارزیابی نشود.

راهبر درباره‌ی گزارشگر اعزامی صداوسیما به پکن می‌گوید: بهتر بود مقداری به اتفاقات و ورزشکاران نزدیک‌تر بودند و گزاشگران جذاب و عمیق‌تری را ارسال می‌کردند. به گونه‌ای که اتفاقاتی را گزارش کنند که دیگران نمی‌بینند یا تمایل به دیدن آن‌ها ندارند.

***

هیوا یوسفی- دبیر سرویس ورزشی روزنامه‌ی اعتماد ملی ـ درباره‌ی پوشش مسابقات المپیک پکن در صداوسیما اظهار می‌کند: تلویزیون اصلا این رویداد جهانی را خوب پوشش نداد و در حد انتظار عمل نکرد، البته به علت دولتی و انحصاری بودن سیما از این سازمان انتظار نمی‌رود که با شبکه‌های بین‌المللی رقابت کند.

وی می‌افزاید: از زوایه‌ی دوربین تلویزیون، المپیک میدان کوچکی بود، چراکه به تعداد محدودی از رشته‌ها و رشته‌هایی که ورزشکاران ایرانی در آن حضور داشتند، پرداخته شد.

البته در روزهای پایانی این وضعیت بهتر شد چون مسابقات مهم روی آنتن رفت.

دبیر سرویس ورزشی روزنامه اعتماد ملی با اشاره به گزارشگران اعزامی صداوسیما به المپیک پکن می‌گوید: حجم فعالیت این افراد در مقایسه با تعداد آنان ناچیز بود، البته در بین آنان مدیران رسانه‌ی ملی دیده می‌شدند که گویا به عنوان گردشگر به پکن رفته بودند؛ از سوی دیگر در شرایطی که تیم فوتبال المپیک ایران به المپیک پکن راه نیافته بود گزارشگران فوتبالی چون عادل فردوسی‌پور به این رقابت‌ها اعزام شده بود. او عملا هیچ کارکرد مثبتی نداشت و حتی مسابقه‌ی فوتبال برزیل و آرژانتین در مرحله‌ی نیمه‌نهایی را از استودیو گزارش کرد.

یوسفی درباره‌ی گزارشگران سیما اظهار می‌کند: این سازمان با وجود تجربه‌ی چندین دوره المپیک و بازی‌های آسیایی هنوز گزارشگران متخصص برای رشته‌های مختلف مانند پینگ پونگ ندارد و اطلاعات ارایه‌داده در برخی رشته‌ها از جمله مسابقات ژیمناستیک بسیارکم بود.

وی می‌افزاید: حداقل از صداوسیما انتظار می‌رود که همانند نمایندگان سایر رسانه‌ها، از تجربه‌های کسب شده و دیدن نحوه‌ی عملکرد شبکه‌های معتبر در پوشش رقابت‌ها در سال‌های بعد استفاده کنند، اما متأسفانه این‌گونه عمل نمی‌شود و مسابقات هم‌چنان به صورت گزینش شود روی آنتن می‌روند.

***

غلامحسین شعبانی ـ مدیر مسوول مجله‌ی «دنیای ورزش» - در زمینه‌ی عملکرد صداوسیما در پوشش مسابقات المپیک پکن به اظهار می‌کند: به علت محدودیت‌ها و معذوریت‌های موجود از سیما، نمی‌توان توقع پوشش کامل مسابقات المپیک را داشت. البته این نکته باعث دلگیری علاقه‌مندان به ورزش می‌شود.

وی درباره‌ی گزارش مسابقات المپیک اظهار می‌کند: در این زمینه برنامه‌ریزی خاصی نداشته است. در نتیجه مسوولان سیما از پخش برخی مسابقات صرف‌نظر می‌کردند و در رابطه‌ی نتایج ورزشکاران ایرانی هم با موج احساسات مردم حرکت می‌کردند به گونه‌ای که با باخت ورزشکاران ایرانی انتقادات در برنامه‌ها مطرح و با برد آنان نوعی برخورد می‌شد که گویی تمام مشکلات حل شده است. در کل افراط و تفریط در رویکرد سیما به نتایج کسب‌شده از سوی کاروان ایرانی دیده می‌شد.

مدیر مسوول مجله «دنیای ورزش» تأکید می‌کند: رسانه‌ها نباید با موج احساسات مردم همراه شوند، البته باید به آن توجه و در ضمن با برنامه‌ریزی و حساب‌شده عمل‌کننده در نتیجه برای عملکرد بهتر در المپیک لندن باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کرد.

شعبانی درباره‌ی عملکرد گزاشگران اعزامی صداوسیما به المپیک پکن می‌گوید: توانایی صداوسیما در همین حد است البته متأسفانه در رسانه‌ها سفرها به شکل نوبتی است و به تخصص خبرنگاران و گزارشگران توجه چندانی نمی‌شود. به عنوان نمونه در شرایطی عادل فردوسی‌پور به پکن اعزام شد که «برنامه‌ی 90» آغاز شد، تیم فوتبال المپیک تهران به المپیک راه نیافته بود.

***

اغلب بیننندگان پوشش مسابقات المپیک پکن احساس رضایت می‌کنند اما برخی از آنان معتقدند که گزاشگران بعضی رشته‌ها اشتباهات فاحشی را مرتکب می‌شوند.

محمدتقی ابراهیمی ازداوران بین‌المللی شوتوکان معتقد است: تلویزیون در پوشش مسابقات المپیک پکن عملکرد خوبی داشت اما در بخش‌های کارشناسی گاهی از افرادی دعوت می‌شد که مغرضانه اظهارنظر می‌کردند، بعضی از گزارشگران و مجریان پس از باخت ورزشکاران ایرانی، چنان از آنان انتقاد می‌کردند که این افراد برای مدت‌ها روحیه‌ی خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر گزارشگران دیدگاه‌های متناقضی مطرح می‌کردند.

وی تأکید می‌کند: در صداوسیما باید شکست‌های کاروان ورزش ایرانی بررسی شود و به اظهارنظرهای احساسی بسنده نشود.

ابراهیمی با اشاره به کارشناسان ویژه برنامه‌های المپیک پکن می‌گوید: برای پخش در رشته‌ی ورزشی از کارشناسان همان رشته برای صحبت درباره‌ی آن دعوت می‌شد که این مورد نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شد.

مردی 37 ساله از مخاطبان منطقه‌ی 10 تهران نیز معتقد است که پوشش بازی‌های المپیک پکن از سیما خوب بود اما ناکامی‌های ورزشکاران ایرانی بر عملکرد گزاشگران اعزامی تأثیر منفی گذاشته بود. از سوی دیگر برخی گزارشگران که از استودیو بازی‌ها را گزارش می‌کردند، اشتباهات فاحشی مرتکب می‌شدند به عنوان نمونه درحالی که گزاشگر «پوشش» در وزنه‌برداری را حرکتی ابتدایی توصیف کرد اما کارشناس آن را حرکتی توصیف کرد که برخی از قهرمانان وزنه‌برداری از آن استفاده می‌کردند.

دختری 29 ساله از علاقمندان ورزش ، ساکن منطقه 4 تهران، هم پوشش این رقابت‌ها را خوب ارزیابی می‌کند اما معتقد است که کارشناسان متنوعی در هر یک از شبکه‌ها استفاده نمی‌شدند.

مردی 58 ساله که در منطقه‌ی نظام‌آباد سکونت دارد اعتقاد دارد که رادیو ورزش در پوشش مسابقات عملکرد بهتری از شبکه ‌سه سیما داشت از سوی دیگر جای یک گزارشگر ورزش‌های رزمی در پکن خالی بود.

مردی 35 ساله از پیگیران مسابقات ورزشی و ساکن منطقه‌ی 7 تهران معتقد است که عملکرد سیما در پوشش مسابقات المپیک پکن عالی بود حتی از ماهواره هم بهتر پوشش دادند.

دختری 20 ساله که در منطقه‌ی تهرانپارس زندگی می‌کند، درباره‌ی عملکرد صداوسیما در پوشش مسابقات المپیک پکن می‌گوید: سیما مسابقات ورزشکاران ایرانی را به طور کامل مستقیم پخش نکرد. درحالی که باید به مسابقات آنان توجه بیشتری می‌کرد.

وی می‌افزاید: برقراری دوبار ارتباط مستقیم با گزارشگران ایرانی در پکن خوب بود، اما تنوع تخصص درباره‌ی رشته‌های مختلف ورزشی نداشتند. بنابراین افراد اعزامی از رشته‌های متفاوتی گزارش تهیه می‌کردند.


[ چهارشنبه 87/6/6 ] [ 12:4 صبح ] [ امیر ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب